• villhasyskon

Behöver bra recept på ugnsbakad lax!

Hejsan!

Tänkte laga lite lax till nyår, men kan inte äta den själv då jag är vegetarian. Har därför inte så stor erfarenhet av fisklagande. Jag har köpt hem frysta laxfilébitar som jag tänkte göra i ugnen. Vad ska jag ha på och vad ska jag göra för sås (helst laktosfri )? Ge mig era bästa tips! Skriv gärna ugnstemperatur och tid också, har som sagt noll koll på fisk!

Dotter född 05 och Son född aug 07!!!
  • Svar på tråden Behöver bra recept på ugnsbakad lax!
  • krakel

ajg personligen tycker att det är godast att hälla på magrarin peppra med citronpeppar och flingsalt om man vill lyxa till det häller man på grädde och vitt vin..

serveras med hollandiesås och potatis kasnke pressad...

• Stolt Ivf Mamma
    Hej!
    Jag brukargöra en god kall sås efter receptet på romsås på turkisk yougurt spannarna man kan köpa överallt...Innehåll: rödlök, rom, majonnäs m.m...
    Ugnsbakar laxen på en grovsalts bädd...lite oliv olja..salt och citronpeppar...
    Jag kokar potatis och pressar den...*slurp*...så gott
    Glad

Lycka till!
    Vår älskade Oliver kom till oss 8/11
  • villhasyskon

Tack så mycket! Har faktiskt lånat en potatispress av mamma

Några fler tips???

• angelcry

Jag brukar blanda olja och citron peppar som jag penslar laxen med. Sen in i ugnen. sista minutrarna strör jag över lite kräftstjärtar och sen äter jag romsås blandat med kräftstjärtar och klyftpotatis. På potatisen brukar jag ha vitlökspeppar, citronpeppar och lite salt

Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.
  • villhasyskon

Mm, det lät supergott.

Tyvärr blev det ingen lax alls utan kräksjuka istället... Men laxen ligger kvar frysen så vi får ta och ha en middag lite senare och prova era recept.

Gott nytt år!

• angelcry
    villhasyskon skrev 2008-01-02 00:19:45 följande:
    Mm, det lät supergott.Tyvärr blev det ingen lax alls utan kräksjuka istället... Men laxen ligger kvar frysen så vi får ta och ha en middag lite senare och prova era recept.Gott nytt år!
    Nej va synd. Krya på er!
    Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.
Svar på tråden Behöver bra recept på ugnsbakad lax!