• Jennie Brunflo

Vad är en generation?

Min granne pratar om generationer...och jag blir så konfunderad.

Min dotter är född -03 och hennes -02.
    "Ja, då är det en generation mellan dom." säger då min granne.

Hon säger att det är fyra generationer mellan hennes barn, när det är fyra år mellan dom.

Hon pratar om år, men lägger alltid till att "då är det fyra generationer" "det blir två generationer alltså".

I min värld så är inte alls generationer det. Jag är en generation, min mamma en annan, min mormor en tredje min dotter en fjärde osv. Inte likställer jag år med generationer.
    Men har jag fel?

Har hon rätt att det är fyra generationer mellan barnen om det är fyra år mellan dom?

• Svar på tråden Vad är en generation?
  • johanna21

ja en generation e ju jag är en generation min amma en min mormnor en... hon har helt fel när hon räknar åren...

• solrosblad

Japp, grannen är ute och seglar.
    Din mormor är en generation, din mamma nästa generation, du den tredje och dina barn den fjärde generationen, när barnen sen blir föräldrar blir deras barn femte generationen osv...alltså dina barnbarn.

• syster mini

Du har rätt.

Sedan kan man prata generellt om generationer och då är en generation ungefär 30 år (det går tre generationer på ett århundrade).

• Jennie Brunflo

Jahaja....ja jag tyckte väl det.

Undra om man kan säga till henne?

Eller...jag ska nog fråga vad hon menar...hon kanske har någon smart förklaring.

• Korallen

Fråga henne. Det skulle vara kul och höra hur hon tänker

• Paincake

Blir lite konfunderad. Visst, jag fattar att jag är generationen efter min mamma, men hur blir det när man "mäter" folk som inte är släkt med varandra? T ex skolklasser och sånt?

Minns att folk födda 75 -82 tillhörde "generation smurf" efter en bok jag inte minns vem skrev...Då skiljer det max 8 och minst ett år mellan olika generationer...

Det är kanske olika i olika sammanhang vad en generation egentligen är.

/Foilosof-paincake

• Alfelina

Din granne tänker kanske mera på "årgångar"? Hon kanske inte vet skillnaden mellan generation och "årgångar"??

• Xerxez

Man använder "generation" på lite olika sätt, därav förvirringen

"Vår släkt har bott här i fem generationer". Då menar man 30-årsintervaller, dvs barn, mor, mormor etc.

Sedan har vi 40-talistgenerationen, generation X etc. Detta kommer sig av vår förkärlek att dela in saker i tioårsintervaller. 40-talet, 80-talet, 20-talet, har blivit begrepp vi använder oss av dagligen. I egentlig mening är de givetvis inga hela generationer. Man menar snarast att de har en hel del gemensamt då de växer upp, pluggar, får barn vid ungefär samma tidspunkt.

Även om hjärnan tycker det är enkelt och praktiskt med sådana 10-årsintervaller, fungerar inte verkligheten likadant. En person som är född 1971 har troligen mer gemensamt med någon som är född 1968 än den som föddes 1979...

• MuminMy

Klipper lite från SAOB så Jennie får kött på benen:

1c) BETYDELSE: handlingen att avla; numera bl. ss. första led i vissa ssgr.

2) BETYDELSE: släktled; oftast i vidsträcktare anv., om sammanfattningen av dem som äro samtidiga l. som blivit till vid ungefär samma tid, släkte; äv. i överförd anv. (se c).
    Tre generationer: far, son och sonson. Här ha studenter bott, den ena generationen efter den andra. Olikheterna mellan den äldre och den yngre generationen. Kommande generationer.

2.c)
    BETYDELSE: i överförd anv.: tidsrum som motsvaras av en generations livslängd (i fackspr. angiven ss. avståndet mellan tvenne på varandra följande generationers början o. i allm. satt till c. 33 år), mansålder.

• Jennie Brunflo

Hm.....nu blir jag ju ännu mer sugen på att fråga henne.

Dessutom känner jag inte henne tillräckligt väl för att kunna säga "det där med generation som du säger, varför säger du så?"
    Jag måste liksom provocera/locka fram ett generationsord från henne.

Men, det är ju inte så svårt....hon babblar ju om sina barn och generationer varje gång tror jag.

Hon kan ju faktiskt mena något annat med generation, inte så som vi menar generation. Men det skulle vara kul att höra en förklaring.

Xerxez:
    Även om hon skulle välja 10-årsintervaller....så gör hon ju inte det. Hon räknar varje år som en generation.

• hobnob

En liten fundering bara: Hur kan man, som din granne, gå omkring ett helt liv och inte höra hur andra använder "generation"? Är fascinerad över folk som inte verkar ta in något som andra säger, eller som de läser.

Inlägget skulle kunna passa under "Irriterande", tycker jag.
    För visst är det irriterande när folk så uppenbart har fel!

Ska bli kul att höra hur din granne tar din förklaring, om du får chans att ge den till henne.

• Xerxez

Jennie Brunflo

Att hon har fel tyckte jag var så självklart att jag inte behövde kommentera det.

• Moster S

Brukar man inte säga att en generation är ungefär 25 år? Alltså, efter 25 år "börjar" nästa generation. Nu kanske det är lite längre, eftersom genomsnittsåldern då man får första barnet är lite högre (ca 29 år).

• MuminMy

Moster S: Enligt ordboken, se ovan, är en generation ca 33 år

• SVejsan

Hon kanske pratar om genereringar.
    Först genereringen - Första barnet. Andra Genereringen - Andra barnet.

Långsökt förklaring av nån som försöker rädda ansiktet på en person som har "lite" dålig koll ....

Svar på tråden Vad är en generation?