• levandecharader

Fördelar/nackdelar?! Kastrering av hanhund

Vi funderar på att kastrera våran kille som är 1 år och 3 månader, jag skulle vilja veta lite nackdelar/fördelar med kastrering. Det vi har problem med är bla mycket revirmarkerande, vi skulle också vilja att han blev lite "lugnare". Är det något speciellt vi bör tänka på inför en ev kastrering?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-31 10:13:03:
    Vet inte om det kan spela nån roll men det är en powder puff vi pratar om

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar?! Kastrering av hanhund
  • Prinsessan Zelda

jag kastrerade min hane för han var översxuell, slickade sig själv väldigt ofta så han fick utlösning. Plus att han var Väääldigt aktiv. Det översexuella försvann och han blev lite lugnare. Inget annat har jag märkt av och det var nu ca 8 år sen

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • levandecharader

Tack för svaret

Nån mer?

• fancydream

Dom kan ju bli väldigt feta om man kastrerar dom. Vi har valt att inte kastrera våran. Håller dom på och juckar så är det ju bara ta ner dom på jorden direkt. För så ska dom verkligen inte hålla på. Sånt där försvinner ju. Bara man gör rätt i början så ska det inte vara nå problem sen.

• stjärnströssel

har hand om ca 15 kastrerade hanar...
    det jag märk är att dom ser lite lättare på livet..dvs..dom slipper mätningar med andra hanar o blir mera lekfulla.
    Sen minskar sexdriften o kissandet.
    man tar även bort risken med prostata problem.

Dom har dock lättare för att gå upp i vikt pga o får större aptit!
    Sen förändras pälsen oxå..blir mjukare o vågig i vissa fall,ev lite mattare.

det är en ära att ha barn!
  • sugar no cream

En släkting till mig kastrerade sin hund. Hunden blev valpig och behövde lära sig att bli rumsren igen. Han är lika aktiv och framfusig ute som vanligt mot alla hundar (ej aggressiv). Anledningen till kastreringen var för att han även har en tik av samma ras. Tyvärr så har tiken nu börjat bli mer dominant och börjat bråka en del med hanen. De har varit så bra kompisar förut, men troligtvis har det med att göra att tiken ser hanen som en tik nu (?). Bråken uppstår mest då nya besökare kommer o bägge hundarna ska hälsa.

• MajaLinnéa

Vår hane var OMÖJLIG med juckandet!
    Han juckade på ALLT och ALLA! Inklusiva små barn, som såklart trillad omkull.
    Han kunde inte ens GÅ utan att "luftjucka" och när nån tik löpte i närheten så satt han vid ytterdörren i TRE dagar i rad och gnällde konstant!

Så för oss fanns bara EN utväg - kulorna rök.

Nu juckar han ALDRIG på något, och han har verkligen inte blivit fet! En del säger att hundarna har lättare för att lägga på sig när de är kastrerade - har varken jag eller min mamma (som också har en kastrerad hane) märkt nåt av!

Bara man fortsätter med samma mängd mat och motion så händer inget med vikten, i alla fall inte på min hund.

• Maijlo

Vi kastrerade vår hanhund för att han skulle bli mindre arg på andra hundar. Det blev han inte. Däremot slapp vi att han blev tikgalen när någon löpte. Han blev lugnare vilket var positivt för honom. Tyvärr blev han ännu räddare vilket har bidragit till att han är rädd för andra hundar (alla hundar tyvärr) och det gör att jag inte kan släppa fram honom till de hundar han inte känner.

• stjärnströssel
    sugar no cream skrev 2007-12-30 23:32:07 följande:
    En släkting till mig kastrerade sin hund. Hunden blev valpig och behövde lära sig att bli rumsren igen. Han är lika aktiv och framfusig ute som vanligt mot alla hundar (ej aggressiv). Anledningen till kastreringen var för att han även har en tik av samma ras. Tyvärr så har tiken nu börjat bli mer dominant och börjat bråka en del med hanen. De har varit så bra kompisar förut, men troligtvis har det med att göra att tiken ser hanen som en tik nu (?). Bråken uppstår mest då nya besökare kommer o bägge hundarna ska hälsa.
    är ett rangårdnings bråk!inget med könet att göra.
  • stjärnströssel
    Maijlo skrev 2007-12-30 23:35:14 följande:
    Vi kastrerade vår hanhund för att han skulle bli mindre arg på andra hundar. Det blev han inte. Däremot slapp vi att han blev tikgalen när någon löpte. Han blev lugnare vilket var positivt för honom. Tyvärr blev han ännu räddare vilket har bidragit till att han är rädd för andra hundar (alla hundar tyvärr) och det gör att jag inte kan släppa fram honom till de hundar han inte känner.
    kastreringen kan inte göra en hund rädd för andra hundar el räddare.
    det är något den har i sig från början el någon erfarenhet som förstärkts av något beteende.
  • levandecharader

Tack för alla svar, jag uppskattar det. Vi håller på att fundera lite fram och tillbaka med hur vi ska göra.
    Självklart ska vi kontakta vår vetrinär och höra efter lite mer ingående ang just våra "behov" med vår hund, men hon har stängt just nu.

Fortsätt gärna att skriva synpunkter med sånt jag bör tänka på och ev fråga vet om

Vi har inga problem med juckande, utan det är revirmarkerande m.m. som är problemet. Vi har en hanhund till hemma+ att där han är på dagtid finns det en ibland två hanhundar till, jag tror den "lille" behöver hävda sig bla...

fancydream skrev 2007-12-30 23:19:25 följande:
    Dom kan ju bli väldigt feta om man kastrerar dom. Vi har valt att inte kastrera våran. Håller dom på och juckar så är det ju bara ta ner dom på jorden direkt. För så ska dom verkligen inte hålla på. Sånt där försvinner ju. Bara man gör rätt i början så ska det inte vara nå problem sen.
Svar på tråden Fördelar/nackdelar?! Kastrering av hanhund