• Anonym (gravid)

Vin i maten - orolig!

Jag har varit på middag hos vänner och ätit lasagne, som jag fick reda på efteråt innehöll både nästan en hel flaska vin och mozarella och parmesan.

Nu är jag jätte orolig att jag kan ha skadat barnet...trodde det var vanlig lasagne

• Svar på tråden Vin i maten - orolig!
  • JoiPoi

Alkoholen dunstar vid upphettning, mozarella o parmesan gör inget om du fått i dej en enstaka gång!

• broken inside

Hm jag är inte alls säker, men osten borde ju inte vara någon fara då den blivit varm. Vinet vet jag inte, men tror inte du skadat bebisen iallafall.

• JoiPoi

De säger väl att man får dricka 1 glas?!

• Anonym (:-))

ingen fara. den är ju upphättad i ugnen, då försvinner sånt som kan vara skadligt i osten och alkoholen försvinner också.

• Anonym (gravid)

Jag har nolltolerans när det gäller alkohol så jag hoppas verkligen att alkoholen dunstat bort ordentligt...

• Hannah76

Alkoholen är avdunstad, ostarna inge farliga - särskilt inte som de blivit upphettade. Du kan vara helt lugn!

• Emeli

Det är ingen fara när det gäller vinet. Alkholen försvinner vid upphettning. Vinet finns bara som krydda i maten. Varm, tillagad mat som innehåller vin eller sprit ger jag till mina barn.

Skulle osten vara skadlig? Har för mig att det baa är opastöriserad ost man ska undvika, men jag kan ha fel. Det är några år sedan jag var gravid så jag kan ha glömt.

Jag slår vad om att lasangen var jättegod med de ingredienserna.

• sofanda

Jag tror inte att du behöver vara orolig! Enligt vad jag har hört så är det upprepade alkoholintag som skadar. En väninna till mig bodde i Belgien när hon var gravid och läkaren där sa att hon skulle vara försiktig med alkoholen...inte mer än ett glas vin om dagen...

Under alla mina (tre) graviditeter har jag upplevt att det är så himla mycket förbud mot både det ena och det andra...Nu under min senaste graviditet sa barnmorskan att jag skulle äta och dricka det jag mår bra av, för om jag mådde bra, mådde barnen bra (tvillingar).

• Anonym (gravid)

Men försvinner verkligen ALL alkohol?

• HemmaHosSofi

Skall inte vara någon fara alls. Alkoholen försvinner när den når kokpunkt.
    Osten går att äta när den är tillagad.

Svar på tråden Vin i maten - orolig!