Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sisley

Får man göra avdrag för arbetskläder i deklarationen?

Som frågan löd undrar jag alltså om klädavdrag i deklarationen. Jag deklarerar åt min sambo och han jobbar i en möbelbutik som inte har arbetskläder. Därför sliter det väldigt mkt på hans byxor bl a då möbler ska monteras och dessutom ska det målas och dekoreras etc.

Får jag göra avdrag för det?

• Svar på tråden Får man göra avdrag för arbetskläder i deklarationen?
  • sötasofie

Tvivlar på att ni kan göra avdrag för det, jag fick inte göra det när jag tvingades skaffa en uppsättning kläder när jag skulle jobba på dagis. Men det kostar ju ingenting att ringa skattemyndigheten och fråga.

• Annie

Vilka arbetskläder kan jag göra avdrag för när jag deklarerar?

Kläder som du använder i ditt arbete räknas normalt som privata levnadskostnader och för dem får du inte göra avdrag. Du får bara göra avdrag för skyddsutrustning och skyddskläder.

Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen, klämskador och liknande. Som skyddsutrustning räknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.

En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning.

Saxat från www.skatteverket.se

• SaraLisa

Jag skulle yrka avdraget öppet för att testa.

SaraLisa
    skattejurist

• sisley

SaraLisa

Jaha, om du är skattejurist så måste jag ju pröva. Vad händer om avdraget inte går igenom? Det känns lite läskigt att dra av för ngt som inte är säkert, så att säga...

• SaraLisa

Du yrkar öppet dsv du skriver vad det avser. Går det igenom så gör det och skulle det inte göra det så får du inte avdraget men inte heller skattetillägg för att du gjort fel. Skadar ju inte att pröva. men du skriva motivering dvs att det behövs skyddskläder pga målning mm.

• Lumlum

Kostnader för arbetskläder betraktas enligt skattelagstiftningen som privata levnadskostnader, och de är INTE avdragsgilla.

Visst kan du testa, men i slutändan är det ju så att du då yrkar på ett avdrag som du inte har rätt till.

/ Anna - också skattejurist...

• sisley

Lumlum

Jag bestämde mig till slut för att inte dra av för ngt som jag är osäker på och sedan när jag såg ditt inlägg så känner jag mig säker på att det var rätt beslut.
    Tack alla för att ni orkat engagera er.

Svar på tråden Får man göra avdrag för arbetskläder i deklarationen?