• vofflan

Är det nån skillnad på "bondkatt" och raskatt

Jag undrar ni som har erfarenhet av båda " raserna" är det något som skilljer eller är det bara utseende mässigt?

Jag har funderat på att skaffa katt ( ja hund är nog inget för mig)
    Om det skiljer något vilken ras är i såfall bäst?

• Svar på tråden Är det nån skillnad på "bondkatt" och raskatt
  • sötasofie

Personligen föredrar jag katt av rasen katt. Har haft både renrasig Siames och "vanliga" bondkatter och tycker de senare var mindre nerviga. Nu är det där säkert olika för alla, men för mig känns det skönt att inte behöva punga ut en förmögenhet, och dessutom ge hem åt en liten gaturkorsning som behöver, på samma gång.

Sophie

• amathea

Jag har bara bondkatter, men jag märker en sån skillnad det är beroende på va för kattraser dom har i sej...
    min lilla har angora i sej... (turkisk angora antagligen), och hon är såå pratsjuk, vilket jag har hört att dom ska va.

• Hanna och Tintin

Jag har ingen katt, men jag uttalar mig ändå. Precis som när man avlar på hundar så avlar man ju inte enbart på utseende utan även egenskaper.
    Det jag vill ha fram är att om du köper en "bondkatt" så vet du inte vad du får, väljer man tex en siames så följer den en rasstandard (oftast). Hoppas nån fattar vad jag dillar om!

• MuminMy

Finns ju vissa raser som har mer eller mindre utpräglade särdrag, typ ociocat som t.ex. apporterar och går fot Ska man ha innekatt är det nog bäst att välja en raskatt som är lite mer anpassad för det, många europeiska korthårskatter (bondkatter) är svåra att ha som innekatter..

/my

• LabLover

Håller med MuminMy. Raskatt fungerar bäst som innekatt (generellt sett). Därför valde vi en brittisk korthår. Fungerar alldeles utmärkt som innekatt. Han har aldrig ställt till bekymmer, har inte ens fått offra några blomkrukor när han var kattunge

Lycka till!

• loopyMamma

Vilken djuravel man än ägnar sig åt är det ju inte bara utseendet man är ute efter. Temperamentet är ju minst lika viktigt. Jag har haft både huskatter och raskatter och det är helt klart en väldig skillnad. En huskatt har mycket svårare att acceptera att den inte får gå ut än en raskatt.
    Om man köper en raskatt kan man i förväg bestämma om man vill ha en livlig krabat som rusar runt som ett nystan eller en lugnare typ som helst ligger i knät och spinner. Ett tips är att köpa/låna på biblioteket några bra kattböcker som beskriver olika raser. T ex Bonniers Stora bok om Katter. Ett annat tips är att besöka en kattutställning och prata med folk som har de raser man är intresserad av. De flesta kattägare visar gärna upp sina älsklingar. Lycka till!
    P.S Ragdoll och Perser for ever D.S

• Jindra

...fast man får vara beredd på att kissen kanske inte beter sig som "rasen"...jag har en hona som har hälften maine coon i sig....och uppfödaren hade gjort den blandningen innan och berättade om vilken markbunden katt det var....inte min hona...ju högre hon kommer desto lyckligare blir hon....visserligen gör det ju inget, men det är en kul parantes...katter är individer, oavsett ras....

Gillar ni kissar, kom in i mitt bildgalleri å kika

• LPW

Håller med MuminMy och LabLover. Vi skall skaffa ytterligare en katt (innekatt) och skall köpa ett brittiskt korthår. Går allt så som det är tänkt får vi hem vår nya lilla familjemedlem i midsommarhelgen- gissa om jag längtar?!

• wellah

hej jag har haft allehanda kattskrällen (har två nu en ras och en korsning) jag må säga alla katter är personligheter oavsett om dom är ras eller inte. Skillnaden är väl att raskatter kostar i inköp. Alla katter förtjänar försäkras, vaccineras och avmaskas (id-märkas).....

Min raskatt är.... hmmm speciell en typisk abessinier, vad som är kul är ju att med raskatt så kan du ju välja en ras med typ som passar dig. Min ras är tex en jättelivlig katt... tickande terrorister kallas dom ibland.... ena små rackare... smidig och vacker ras. Bondkatten är slö och i jämförelse KORKAD.... men dom är bra kontrast till varandra.... fast jag ångrar aldrig att vi gick över till raskatt, för det är något speciellt förrutom att dom regel är oerhört vackra.... dom har oftast mer personlighet.....

• Åke Vilse

Det beror på vad du ska ha katten till. Ska den vara ute ibland eller inne på heltid?
    Jag har en "bondkatt" som inte gillar att vara ute om det inte är torrt och varmt, så det är inga problem att ha henne inne medans den med norsk skogskatt i ska vara ute jämt. Oavsett om det är snöstorm, regn, kyla eller varmt.

Jag har upplevt att raskatter blir sjukare oftare och är mer känsliga än "bondkatter"

Svar på tråden Är det nån skillnad på "bondkatt" och raskatt