• Yezzica

Kommunal löneförhöjning fast inte med i facket!

Hej måste bara fråga får man löneförhöjning fast man inte är med i facket????

Fick 800 i juni och skulle få mer i dec. Men gick ur facketi sept mån. Kan det vara därför som jag inte fått några pengar??? trodde alla fick pengar.

snälla nån svara är så kass på såna här grejer...

• Svar på tråden Kommunal löneförhöjning fast inte med i facket!
  • Esbjörn

Hej Yezzica!
    Ja man får löneförhöjning fast man inte är med i facket. Av arbetsgivaren så måste man behandlas på lika villkor som de fackligt anslutna. Att du inte fått något i december kan bero på att det varit en extra pott som fördelats mellan andra anställda. Läs kollektivavtalet för din tjänst/grupp och arbetsrätts lagarna, de gäller alla oavsett man väljer att vara med i facket eller ej men när man är med i facket finns någon som ställer upp och förhandlar med arbetsgivaren lön åt dig eller om det sker något tråkigt på jobbet som nedskärningar eller annan förändring får du hjälp att prata med arbtsgivaren och att se till att du inte blir orättvist behandlad. Det passar en del och inte för andra.
    Hoppas det blev lite klarare!!

• sweet n sour

man har inte alls rätt till samma avvtal som de fackligt anslutna. oftast går arbtesgivaren med på det för att inte lönerna ska dumpas, men det är inte ett krav, jobbar du inom ett yrke där du är lätt att ersäätas så kan din arbetsgivare ge dig vilken lön den vill i princip.

• sweet n sour

öööhhh vet inte if i made myself clear.... oftast går inte arbetsgivaren med på det för att om lönerna dumpas så får de in personal utan kompetens.... och så går allt åt helvete... men har du ett jobb som kan ersättas av en apa så....

• cloud

jag är INTE medlem i kommunal och jag fick en summa nu med decemberlönen, dock inte hela beloppet eftersom jag bara varit kommunalt anställd sedan oktober, men jag fick ca 1500 kr. de som varit anställda hela året fick 3600 kr.

• krammamma

Summan var baserad på heltid under hela 2007. Har du sen jobbat kortare tid, mindre procent blir ju summan såklart mindre.

Svar på tråden Kommunal löneförhöjning fast inte med i facket!