• Birgitta2

Löpande katt-tjej

Jag har inte så stor erfarenhet av katthonor. Jag har två tjejer nu, varav den ena blev kastrerad när hon började löpa första gången, och jag stoppade det med p-piller. Nu har lillan sitt första löp och hon skall kastreras i slutet av januari. Dock är min fråga: hur länge löper en honkatt? Här knorras, jamas, kråmas och det låter förfärligt. Jag vet ju också att en honkatt löper oftare när hon inte blir dräktig, men hur länge pågår ett löp?

• Svar på tråden Löpande katt-tjej
  • Prisssan

Mina katter löpte väl i några dagar, kanske fyra-fem.

Letar efter förståndet...
  • Birgitta2
    Prisssan skrev 2007-12-31 08:53:18 följande:
    Mina katter löpte väl i några dagar, kanske fyra-fem.
    Ett par dagar till då...låter bra.
  • Prisssan

Du kan inte ge denna här också p- piller?

Äsch men det är snart över, lycka till.

Letar efter förståndet...
  • Birgitta2
    Prisssan skrev 2007-12-31 09:00:29 följande:
    Du kan inte ge denna här också p- piller? Äsch men det är snart över, lycka till.
    Jo, egentligen. Om hon löper när det är dags att kastrera så får det bli p-piller för att stoppa löpet.
  • Majsan70

Runt en vecka brukar det vara jobbigt. Är du trött på det så kan du stoppa även detta löpet med p piller.

Som vidare info så kan jag tala om att man inte måste invänta första löpet innan kastrering.

Blir de väldigt gnöliga kan man stryka dem med massa vatten, så blir de upptagna av att fixa iordning pälsen o glömmer bort att gnöla för en stund. Så gör vi på vår hon när hon är som värst.

• Birgitta2
    Majsan70 skrev 2007-12-31 10:21:25 följande:
    Som vidare info så kan jag tala om att man inte måste invänta första löpet innan kastrering.
    Jag vet det. Men hon är bara åtta månader, så jag förväntade mig inte att hon skulle börja redan. Vi har redan bokat tid för kastrering i januari, och nog tycker jag hon kunde väntat litet till . Hennes polare här hemma var 11 månader vid första löpet.
  • Majsan70
    Birgitta2 skrev 2007-12-31 10:25:00 följande:
    Jag vet det. Men hon är bara åtta månader, så jag förväntade mig inte att hon skulle börja redan. Vi har redan bokat tid för kastrering i januari, och nog tycker jag hon kunde väntat litet till . Hennes polare här hemma var 11 månader vid första löpet.
    Man kan ju kastrera redan vid 6 månader, vilket är bra då är man rätt säker på att de inte skall hinna börja löpa.

Vår tjej var 8-9 månader tror jag när hon började löpa och hon löper varannanvecka ungefär när vi inte stoppar löpen med piller då o då.
  • Birgitta2
    Majsan70 skrev 2007-12-31 10:49:13 följande:
    Man kan ju kastrera redan vid 6 månader, vilket är bra då är man rätt säker på att de inte skall hinna börja löpa. Vår tjej var 8-9 månader tror jag när hon började löpa och hon löper varannanvecka ungefär när vi inte stoppar löpen med piller då o då.
    hmmm... varför kastrerar ni inte? Eller är det en avelshona?
  • Majsan70
    Birgitta2 skrev 2007-12-31 10:53:06 följande:
    hmmm... varför kastrerar ni inte? Eller är det en avelshona?
    Avelshona vet du.
  • Zirup

Det är inte bra att avbryta löp med p-piller, det ger ökad risk för livmodersinflammation. Löpet brukar vara ett par dagar upp till en vecka. Låt henne löpa klart och ge henne sedan ett p-piller i veckan fram till kastreringen.

• Birgitta2
    Zirup skrev 2007-12-31 10:59:27 följande:
    Det är inte bra att avbryta löp med p-piller, det ger ökad risk för livmodersinflammation. Löpet brukar vara ett par dagar upp till en vecka. Låt henne löpa klart och ge henne sedan ett p-piller i veckan fram till kastreringen.
    var det till mig eller Majsan? Själv kommer jag låta henne löpa tills det är dags för kastration. Löper hon då så blir det p-piller några dagar innan för att stoppa löpet.
  • Majsan70
    Zirup skrev 2007-12-31 10:59:27 följande:
    Avbryter man ett löp EN gång är det inte någon större risk för sjukdom. Tex. när man ändå väntar på en kastration.
  • Birgitta2
    Majsan70 skrev 2007-12-31 11:02:39 följande:
    Avbryter man ett löp EN gång är det inte någon större risk för sjukdom. Tex. när man ändå väntar på en kastration.
    Inte någon risk alls skulle jag med bestämdhet vilja påstå.
Svar på tråden Löpande katt-tjej