• Puttra

Blodcirkulation påverkad av graviditet?

Hej!

Har alltid haft dålig blodcirkulation och varit en "frysekylling". Det är normalt säger min läkare (för något år sedan), jag borde träna mer. Har aldrig rökt eller sådant som man säger kan påverka. Har lärt mig att bulta på mig och alltid ha en extra kofta i väskan vart vi än går.
    Nu är jag gravid i vecka 6 och jag fryser konstant. Mer än jag brukar. Jag är blå/lila om läppar, fingernaglar och tår. Har t.o.m. haft känsel bortfall i ett finger. Jag går runt påbyltad med lager på lager och gärna en eller två filtar. Men är lika kall för det. Min sambo vill helst inte att jag ska ta på honom om jag inte värmt upp handen innan. Sen helt plötsligt slår det över och jag måste ta av mig massor för då är jag varm, sen slår det tillbaks igen, o.s.v. Är för det mesta kall.
    Kan detta ha med graviditeten att göra? Någon annan som har varit med om något liknanade? Eller har jag bara haft oturen att drabbas av någon mystisk förkylning just nu...
    Är lite nojig och orolig, förra graviditeten slutade med MA.

• Svar på tråden Blodcirkulation påverkad av graviditet?
  • Bliglin

Det är helt normalt! Har absolut med graviditeten att göra.

Jag ställde en liknande fråga för en tid sedan och fick en massa svar om att många upplevde samma. Jag frös som en galning praktiskt taget från ägglossningen (då jag blev gravid) tills vecka 12. Det kändes omöjligt att bli varm. Mådde sedan även illa och då upplevde jag frossan ännu värre. Jag fick för mig att det var för att kroppen "kokade hormoner"

Inget att oroa dig för!

• Bliglin

Glömde säga att jag också var blålila om läppar och runt ögonen... det har blivit lite bättre nu men jag kan fortfarande vara rätt så lila på läpparna. Nu är jag i v 15.

Svar på tråden Blodcirkulation påverkad av graviditet?