• Minie

Har ni tips på enkla förrätter?

Som jag skrev i rubriken. Jag vill ha tips på enkla förrätter.

• Svar på tråden Har ni tips på enkla förrätter?
  • Minie

Jag vet inte vad vi ska äta till huvudrätt. Jag ska ta med förrätten till de som ska göra huvudrätten. Potatisgratäng pratade hon om. Det skulle ju vara bra om förrätten är kall eftersom den ska tas med.

• sofialisa

chevreost
    baguette
    honung
    rosmarin eller timjan

skär 1-2 cm tjocka skivor av chevre osten ringla över honung och lägg på en baugette skiva in iugnen och toppa med en kvist rosmarin eller timjan ..

• augustin

* Snitta en toast skiva som du stekt i ugnen tex (då blir alla klara samtidigt till skillnad från att rosta eller steka dem) lägg på en liiiten klick majonnäs , två, tre räkor, en liten tunn citronskiva och på toppen lite dill...

*Gör minipannkakor , typ hälften så stora som vanliga, fyll dem med färdig champinjon, katarell, räk eller skinkröra.... Två st på en liten asiette... Jätemumsigt...

*Vanlig vattengurka (grön gurka) som du skalar och skivar tunt, tunt, och lägger neri en skål med lättfil som du vispat... Sockra lite.. Låter konstigt, men är smaskens...

*Skiva tomater tunt, salta, peppermix;a och hacka fin fin rödlök och blanda ihop... Mycket godare än vad man kan tro...

• danitra

Tunt skivad parmaskinka, ruccolablad, lite smulad mozzarella, några tomatskivor och så lite balsamvinäger på. Mums!

• Miss Love

grekisk sallad, snittar? Här är mer tips: www.tasteline.com/default.ns&MainIngredient=&CourseType=&lngItemID=1139&searchMode=general&view=search_all&MainIngredient2=&CourseType2=4&RecipeType=&Nationality=&Occasion=7&Property=31

• Minie

Chevreost, vad är det för sorts ost? Kan man äta den när man är gravid?

• Pigelinen

Tomat bruschetta, funkar även när man är gravid.
    Är tveksam till att Chevren är pastoriserad, den räknas som dessertost tror jag.

Tack, gode Gud!!!
  • Minie

Är Tomat bruschetta samma sak som Chevren?

• sofialisa

´det finns två typer av chevre ost.. en som du hittar i delikatessen (som en rulle) och en variant som är pastoriserad och den finns vid philiadelifian (ialllafall i min matbutik ica maxi) ..

men är chevre osten upphettad så är det okej...  undvik försäkringsskull kantern så ska det vara lungt!

• Minie

Tack för alla bra tips. Nu ska jag bara välja något.

• Miss Love

Vad blir det? Har du bestämt dig?

• Skogshallon

Lax- och räksnittar hade ju varit så gott (engligt mig ) speciellt om ni har något kött till huvudrätt.

Hmm..
  • Minie

Jag har skrivit upp flera förrätter så får jag se vad som finns kvar i affären. Bor på en liten ort och är man sent ute får man ta det som finns. Jag skulle ha handlat igår men jag hann inte.

• Minie

Jag skivade vattenmelon och persikor, ringlade över lite flytande honung och rev lite fetaost över det hela. Sedan skulle man ha citronsft på men det fanns inga citroner när jag var och handlade så den struntade jag i. Det blev jättegott. 

Svar på tråden Har ni tips på enkla förrätter?