• en glad

Två HEM

Ur barnperspektiv brukar man alltid mena att barn efter skilsmässa/separation alltid skall ha två hem; ett hos mamma och ett hos pappa - oavsett hur många nätter per månad de tillbringar hos resp förälder.

Du som är styvförälder, tänker du så? Att "detta hem är också mitt bonusbarns hem" med allt vad det innebär!

• Svar på tråden Två HEM
  • anna li

För att barnen ska känna sej trygga och välkomna så behöver de ha två HEM. Man är ju en HEL familj de dagar man har sina bonus/biologoska barn. Hos oss har alla 4 sina egna rum,sina egna kvällsaktiviteter med allt vad det innebär. Vi pratar igenom gemensamma "regler" vid måltiderna ex vad alla ska hjälpa till med när läxor ska göras osv, detta för att alla ska känna sej delaktiga och för att få möjlighet att lyssna på allas åsikter/önskemål. Sen måste man vara tydlig med att alla inte kan få saker samtidigt utan man får när man behöver.

• Teschty

vårat hem e mitt min sambos, våran gemensamma sons och självklart lika mycket min bonusson även om han bor hos oss varannan vecka.

Alvin mammas hjärta
  • Solrosen77

vårat hem är mitt hem, min sambos hem och hans dotters hem....

• Tezz72

Japp, detta hem är allas hem vare sig man är bonus eller bio!

• en glad

Jag blir glad när jag läser era svar för ibland då jag läst på "styvföräldersajter" ex styvmorsviolen har jag läst peppning från en styvförälder till en annan - "det är ditt hem, du bestämmer och styvbarnet måste acceptera det..."

• pepsi max

Självklart är det mina bonusars hem lika mycket! Jätte viktigt att dom känner sig hemma hos både mamma och pappa. Tänk att bo hos någon varannan vecka och inte känna att det var hemma...

• Sofi 79

en glad skrev 2008-01-03 15:26:35 följande:

Jag blir glad när jag läser era svar för ibland då jag läst på "styvföräldersajter" ex styvmorsviolen har jag läst peppning från en styvförälder till en annan - "det är ditt hem, du bestämmer och styvbarnet måste acceptera det..."
    Men så är det ju också. Fast det tycker jag gäller alla barn, oavsett om de är biologiska eller bonus. De vuxna bestämmer reglerna, men barnen ska naturligtvis känna att det är deras hem.
  • nika

en glad skrev 2008-01-03 15:26:35 följande:

Jag ser vårt hem som ett hem åt alla men sambons barn behandlar det som ett pensionat. Jag bestämmer inte vad de ska göra och inte göra - den striden lämnar jag till pappan att ta eller låta bli att ta, men jag har slutat serva dem.

Vill de inte dammsuga sitt rum på ett år så får de leva i skiten. Jag städar resten av huset. Om de har kompisar som sover över får de inte låna mina extramadrasser och lägga ut på golvet i sitt rum. "Det är mitt hem, jag bestämmer och styvbarnen måste acceptera det..." :)
  • en glad

Niah - vems extramadrasser får de låna då, om kompisarna sover över? Om du nu har egna?

• nika

Inte mina iaf så länge de inte städar på rummet och några andra finns inte.

• TessaS

Ja, visst är det deras hem också. Vi är ju en familj.

Men precis som det var när deras föräldrar var gifta, så bestämmer vi vuxna. Våra regler, vi bestämmer och om jag ex bestämmer att det räcker med datorspelande vid något tillfälle, så är det det som gäller.

Men det har inte med min roll som "bonus" att göra, det är en vuxenroll.

Svar på tråden Två HEM