• Taggtroden

Hjälp! Pagan på svenska?

Hejsan!

Jag sitter med en skoluppgift i Historia A och har kurslitteraturen på engelska.
    Mitt problem nu är att jag ska översätta ordet "pagan", alltså den religion som romarna i Romarriket hade till svenska!
    Vad heter det?
    Hittar inget användbart när jag googlar heller...

Någon duktig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hjälp! Pagan på svenska?
  • MILF

Ja exakt, ta bort NY från min.
    Lady Sylvana skrev 2007-12-31 14:19:41 följande:

Hedning?
  • Taggtroden

Hedning låter lite konstigt tycker jag, det är alltså den romerska gammla tron på gudnar som Jupiter och Eros jag är ute efter. Men hedning kanske funkar ändå, men jag tycker att det låter lite konstigt? ... :/

• Irme

Använd ordet paganism då? Eller hedendom.

• Taggtroden

Hmm.. ja det kanske går att använda sig av paganism, får helt enkelt formulera mig så att jag bara behöver det ordet...

• fruis

Pagan är ju ett samlingsuttryck för diverse hedniska religioner så det är ju inte en exakt religionsangivelse. Precis som ordet hedendom som bara anger att det är en förkristen religion, inte en exakt specifikation av själva trosinnehållet.

• Taggtroden

Nej, det vet jag.

fruis skrev 2007-12-31 14:39:33 följande:
    Pagan är ju ett samlingsuttryck för diverse hedniska religioner så det är ju inte en exakt religionsangivelse. Precis som ordet hedendom som bara anger att det är en förkristen religion, inte en exakt specifikation av själva trosinnehållet.
  • Taggtroden

Det gick bra att bara skriva "paganism", än så länge iaf Tack för er hjälp! :D

Svar på tråden Hjälp! Pagan på svenska?