• Velour

Hundar som sliter sig loss!

Jag är allvarligt rädd för hundar nu. Inte när jag är själv, utan när jag är ute med min son, när han är ute med sin pappa och när de går på promenad med dagis. Är så jävla rädd att förbipasserande hundar ska anfalla honom.

Läser ofta om hundar som sliter sig loss från sin ägar. Hur fan går det till? Går kopplet sönder? Finns det nån lösning på hundar som sliter sig loss?

• Svar på tråden Hundar som sliter sig loss!
  • Upptagen

Min hund kunde när hon var yngre backa sig ur kopplet ibland (oftast när hon blev uppspelt), det löste vi genom att sätta sele på henne.

• hugskott

vad har hänt som fått dig så rädd? Synd att du ska överföra rädslan på sonen.. Det är inte direkt vanligt att hundar anfaller folk oavsett vad media försöker få det till!
    De olyckor som händer är inom familjen, och golden retriever är den ras som står för flest bitolyckor. Menar du att en hund skulle slita sig för att anfalla ett barn?

• Velour

Hur funkar sele? Jag är inte ett dugg erfaren.

Upptagen skrev 2007-12-31 14:59:07 följande:
    Min hund kunde när hon var yngre backa sig ur kopplet ibland (oftast när hon blev uppspelt), det löste vi genom att sätta sele på henne.
  • Velour

Jag tycker att det är bra att lära min son att vara på sin vakt. Man vet aldrig om en hund kommer att löpa amok.

Ja, det har hänt att hundar slitit sig loss för att anfalla både människor och andra djur.

Spelar ingen roll vad media får det till. Sånt här händer i vardagen och man måste vara försiktigt. Kan inte gå runt och tänka att det inte händer och att det inte skulle hända oss.

hugskott skrev 2007-12-31 15:18:55 följande:
    vad har hänt som fått dig så rädd? Synd att du ska överföra rädslan på sonen.. Det är inte direkt vanligt att hundar anfaller folk oavsett vad media försöker få det till!De olyckor som händer är inom familjen, och golden retriever är den ras som står för flest bitolyckor. Menar du att en hund skulle slita sig för att anfalla ett barn?
  • Irme

Visst kan kopplet gå sönder. Men det är nog vanligare att hunden på något sätt tar sig ur halsbandet, backar ur, krånglar sig ur.. Eller helt enkelt drar till så häftigt att ägaren inte klarat av att hålla i kopplet.

Min hund har lyckats med att krångla sig ur en sele, två olika halsband (man undrar ju ifall hon kan göra sitt halsomfång mindre på magisk väg? :P) en gång lyckades hon snurra runt så att karbinhaken på kopplet öppnade sig och hakades loss. Så det finns nog många olika sätt det kan hända på, tyvärr :(

• Padmé Amidala

Hur hade Du tänkte lösa att ANDRAS hundar sliter sig?

För vissa hundar är en sele svårare att ta sig ur, för andra lättare. Ska du dela ut selar till grannskapets hundägare? Eller kedjekoppel som inte kan gå av?

Det gäller att hålla i kopplet också. Är man ouppmärksam och fumlig kan den minsta jycken dra kopplet ur handen.

Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket. Själv klart ska du ha uppsikt över din son. Framförallt se till att han inte går fram till hundar. Oftast då det händer olyckor för de allra flesta hundar attackerar inte oprovocerat.

Även din osäkerhet kan öka risken att något händer, ifall ni skulle stöta på en osäker hund.

• Velour

Vad hemskt!

Har ni hittat nån lösning? Har ni köpt annat koppel eller nåt?

Irme skrev 2007-12-31 15:48:21 följande:
    Visst kan kopplet gå sönder. Men det är nog vanligare att hunden på något sätt tar sig ur halsbandet, backar ur, krånglar sig ur.. Eller helt enkelt drar till så häftigt att ägaren inte klarat av att hålla i kopplet.Min hund har lyckats med att krångla sig ur en sele, två olika halsband (man undrar ju ifall hon kan göra sitt halsomfång mindre på magisk väg? :P) en gång lyckades hon snurra runt så att karbinhaken på kopplet öppnade sig och hakades loss. Så det finns nog många olika sätt det kan hända på, tyvärr :(
  • Mirris

Hundar som sliter sig lösa är väl då oftast ute efter en annan hund/djur som den sett och vill jaga.

Har då aldrig hört talas om nån hund som plötsligt sliter sig och anfaller nåt barn som kommer gående. (men det har säkert hänt utan att jag läst om det)

Dom flesta olyckorna där hundar och barn är inblandade är ju i hemmet. Där det slår slint i huvudet hos hunden (av olika anledningar som ibland är familjens eget "fel" ) och sen ger sig hunden på den som den känner att den kan klara av eller som är närmast eller som trängt upp den i nåt hörn.

Hundar sliter sig ibland, så är det.. inte mycket du kan göra åt.
    Lika lite som du kan göra nåt åt att nån blir sjuk bakom ratten och orsakar en krock.

Se till att fråga om erat barn vill klappa en främmande hund och att han inte går fram till bundna hundar som sitter utan förare. Det är väl det som DU kan påverka.

• hugskott

Lära din son vara på sin vakt= skapa hundfobi låter det som. Du måste ju ha ett jättejobbigt liv, kan inte åka bil el flyga el handla mat el? För där kan jag lova dig att det finns dödsoffer. Sen finns det ju pedofiler och seriemördare och annat att vara rädd för.
    Det är ungefär lika stor chans att bli allvarligt skadad av en hund som att skadas av blixten, ca lika många offer per år. Och är en hund ute efter att skada någon och det är en stor hund betyder varken koppel,halsband el sele något då kan man helt enkelt inte hålla emot. Sen de hundägare som har sådana hundar är en egen kategori OT.

• Irme

Det är lugnt, hon försöker inte ens komma loss längre :)

Det krävdes en fast hand och en lugn, bestämd uppfostran, så nu är hon en underbar hund.

Det verkar som om husdjur, speciellt hundar, blir mer och mer vanligt på gott och ont. Så det är nog inte smart att överföra din hundrädsla på dina barn.. Självklart ska man vara försiktig och inte vårdslös, men det gäller ju det mesta i livet.

Svar på tråden Hundar som sliter sig loss!