• Asra

Gula ögonvitor

Kan små barn ha gula ögonvitor utan att det är allvarlig gulsot. Vår lilla (7 dagar)mår bra i övrigt, äter och sover bra.

Finns det några mer symptom man kan kolla på i samband med gulsot?
    Hon har lite gulaktig hud men inte jättemycket (det är ju relativt iofs)

• Svar på tråden Gula ögonvitor
  • Lokesmamma

Vår son fick gulsot när han var 3 dagar gul va han i ögonvitan. Han åt o sov m.m som vanligt. Jag hade ringt direkt för att få komma in och ta blodprov o se värderna ifall han behöver solas. Min hade rätt höga värden och då åkte vi in samma dag som vi såg det.

• Tjollabolla

Ja det kan dom. Vår son hade nog gula ögonvitor tills han var 3 månader, då kollades värdena upp och dom var inom det normala.

Barn som är över en vecka solas inte. ta det lugnt och fråga istället på bvc nästa gång ni ska dit, det är säkert ingen fara.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • 86maria

min son hade gulsot när han föddes men vi behövde inte sola, han hade också gula ögonvitor håll honom i sol ljus så brukar det försvinna om det inte är mycket gulsot han har.

• Elin hogberg

Min dotter va också jätte gul när hon föddes men inte i ögonvitorna (först) gulsots proverna var höga men inte tillräckligt höga för att vara gulsot! 5-6 dagar efter födseln blev hon jätte gul i ögonen och var även gul i huden, två veckor efter skickade bvc oss till läkaren som tog nya prover och dom visade ingenting heller sånna prover tog vi fyra gånger med två veckors mellan rum men inga visade nått, det gula i ögonen försvann efter ca tre månader och det gula i huden vi tre och en halv månad! lill stumpan mår jätte bra! men åk och ta prover ialla fall, det är inte skadligt att vänta men det känns ändå säkrast att få veta!

• JohannaJ

min son är gul i ögonvitorna men är långt under värdena för ljusterapi.

har fått en liten tomtebebis
  • Blå Flygare

Min dotter hade höga värden trots att vi knappt kunde se att hon var gul ens i ögonvitorna till en början. Pigg, åt, kissade. Kom mycket hastigt och hade hon inte solat hade hon blivit hjärnskadad eller värre. Ring in och hör om ni måste komma in på kontroll,

• Tristanya

våran son var gul då han föddes, men inte så mycket så han behövde inte sola.. när vi kom hem från BB upptäckte vi att han var gul i ögonen, men hon på bvc sa att det förmodligen var för att han var gul då han föddes!
    nu har det gula försvunnit från kroppen men det i ögonen är kvar.. får se om det går över snart! han är 2 veckor gammal!

Svar på tråden Gula ögonvitor