• FiaFågel

Vad har man till en Amerikans BBQ?

Ja frågan lyder som i rubriken. Vi tänkte nämligen ha Amerikanskt som tema till valborgs-grillfesten.
    Till efterrätt blir det nog cheescake.

Nån som har några trevliga tips eller recept som passar på en sådan BBQ?

• Svar på tråden Vad har man till en Amerikans BBQ?
  • littletiger

Har du senaste numret av MedMera? Om inte, gå till närmsta Konsum el. Coop Forum.
    I deras medlemstidning (kan även köpas om man inte är medlem) så har dem en jättestor special om Amerikansk BBQ med massa med smaskiga recept!

• ming

Baked beans (i ungnen) och bacon.
    Stora hamburgare med bröd, ketchup, sallad, tomater, majonäs, bbq-sauce.
    Lättasaltade chips.

Det var det jag kom på just nu, ska se om jag kommer på nåt mer.

• FiaFågel

ey.. tack för tipsen..

• Aihnoa

coleslaw (stavningen var jag inte säker på )
    Strimlad vitkål morötter och majonnäs, kryddor.

• halstabletten

På amerikansk BBQ brukar man äta chipsen till burgaren, istället för pommes ;) Grillkorv brukar även vara ett populärt inslag, och marinad med lite "rökt" smak.

Så har det iaf varit på de BBQ:s jag varit på i USA.

• Extra mamman

korv, hamburgare, potatis-sallad, chips, ÖL
    ETT MÅSTE :baked potatos = bakad potatis skärs i 2 halvor. In i ugnen. Ta ut när det börjar bli mjuka.... Gröp ur innehållet. Blanda me: baconbits creme f, potatisröra, kryddor, ost.
    Sätt tillbax i potatiskalen och in i ugnen igen. Något gott jag lärde mig när jag bodde där :)

• Gisse the one and only

En äkta barbecue måste få ta tid
    Det absolut viktigaste att tänka på inför en barbecue är att den kommer att ta tid.

Grillen ska fungera som en rök och måste ha ett lock och en ventil.

Värmen ska stabiliseras på 100 till 150 grader. Varannan timme måste du elda upp nya kolbitar, 6-8 stycken, i en separat grill/eldstad för att sedan lägga dem i grillen när kanterna på kolbitarna vitnat.

Marinera köttet några timmar innan du börjar grilla.

Revbensspjäll tar 5-6 timmar att röka och kan bedömas som klara när köttets innertemperatur är 80 grader och de är mjuka.

Kyckling tar mellan 2 och 4 timmar och är klar när innertemperaturen är 80 grader. Bringa tar ungefär 3-4 timmar, den är klar när innertemperaturen är 65-70 grader.

Allt kött ska vändas en gång i timmen. Om du använder apelsinjuice, öl eller annat som sprejbar marinad kan du spreja köttet när du vänder det. Öppna grillen så lite som möjligt.

När det återstår 30-60 minuter av grillstiden sveper du in köttet i folie och marinerar det ordentligt igen.

En del har köttet i folie under hela tiden.

För mer hjälp besök internet, där finns tusentals barbecuesidor. Sök på barbecue eller BBQ.

• ming

OT, egentligen borde det ju inte heta BBQ utan BRBQ!

• FiaFågel

Gislöv - *zzzz*... nä skämt åsido. Tack för dina braiga tips. Risken är väl att jag svälter ihjäl innan maten är klar bara (iom att jag ammar och äter1 gång i timmen)

ming - du är smart du... =)

• Gisse the one and only

FiaFågel

Du frågade efter en RIKTIG BBQ, Amerikansk,.........been there, done that

• FiaFågel

Gislöv - hehe jo det stämmer. Men vi ska inte ha så mycket kött eftersom att jag är vegeterian... =) Kanske ska skippa det då..*S*

• Gisse the one and only

Hahahaha ja skippa köttet, kör VGQ

• FiaFågel

men vad ska man ha som dessert då?
    Skulle ju va kul med nått man kan grilla. Men det enda jag kommer på är bananer...

• ming

Ja, kokta majskolvar med potatismos glömde jag ju!
    Vitlöksbröd, gröna bönor...

• ming

Man kan ju grilla ananas! Jättegott!

• ming

Och äpplen... Ska nog tänka lite innan jag skriver!

• FiaFågel

ming - åhh ananas. Så gott. Men jag kan inte äta det och en av gästerna är också "allergisk" mot det.. =(
    synd...

• LabLover

Vill du grilla majs - köp på burk, fungerar bra den här tiden på året! Väldigt vanligt på amerikanska BBQ's också. Däremot är det inte så vanligt att man grillar efterrätten. Jag hade satsat på äppelpaj och glass och/eller brownies En amerikansk BBQ brukar vara lite som ett smörgåsbord = mycket att välja på. Lycka till!

Svar på tråden Vad har man till en Amerikans BBQ?