• Kissekatt

Seg vinterkräksjuka

Är det någon som noterat om årets vinterkräksjuka har ovanligt lång inkubationstid?
    Vår dotter blev sjuk två dagar innan jul. Efter fem dagar blev hennes pappa sjuk och efter ytterligare fem  dagar åkte jag på det i natt. Magsjuka är aldrig kul, men att vara gravid i vecka 37 och ha magsjuka är något av det vidrigaste jag har varit med om! URK!!
    När man läser om tid från smitta till utbrott står det 12-48 timmar. Kan detta vara en ny stam eller vad tror ni? Vi har nämligen inte träffat folk utan bara varit hemma de senaste veckorna.
    Alternativet är ju att något i hemmet smittar oss. Jag tycker vi har städat och städat, men man vet ju inte. Tacksam för synpunkter. Är det dessutom någon som vet hur länge man är immun efter magsjukan? Kan man få det direkt igen eller?

• Svar på tråden Seg vinterkräksjuka
  • D med N och A

Hej! Ja, det verkar inte bättre faktiskt. Har hört från ett par olika håll att det tagit sådär lååång tid mellan insjuknanden, ibland upp till en vecka. Eftersom det är en kontaktsmitta kan det också vara så att virus legat kvar på saker flera dygn, till exempel på dörrhantag eller något annat och att man fått smittan den vägen. Säg att en persom blir sjuk, då smittar ju den personen X antal dagar. Fjärde dagen, kanske redan när personen verkar frisk, tar den i något föremål. Ett par dagar senare tar en annan i föremålet och ytterligare nån dag senare blir den personen sjuk. Låter det vettigt?

Svar på tråden Seg vinterkräksjuka