• Sandra256

Fransk bulldog

Undrar om någon vet om "frallor" vanligen drabbas av någon speciell sjukdom/åkomma?

Ska skaffa en till våren så ja läser på lite om dom

• Svar på tråden Fransk bulldog
  • anneliesb

Min syrrans hund drabbades av den där sjukdomen som gör att man åldras i förtid, den fick avlivas vid 18 månades ålder, den var då en gubbe!

• silent

Jag har en fralla som är 2 1/2 år och hon har fått vara frisk sånär som på lite ögoninfektioner.
    Det viktigaste om du tänker köpa fralla är att du köper av en uppfödare (hunden ska ha stamtavla och vara dolda fel försäkrad) och att du har en bra försäkring.
    Mitt tips är att du redan nu tar kontakt med olika uppfödare och pratar med dom, för dom har oftast haft rasen ett bra tag och vet vad föräldradjuren bär på :)

• Sandra256

Vi ska köpa av en uppfödare, ska pratas vid nu efter alla helgdagar, men är lite nyfiken vad folk har för erfarenheter innan dess

silent skrev 2008-01-01 02:37:13 följande:
    Jag har en fralla som är 2 1/2 år och hon har fått vara frisk sånär som på lite ögoninfektioner.Det viktigaste om du tänker köpa fralla är att du köper av en uppfödare (hunden ska ha stamtavla och vara dolda fel försäkrad) och att du har en bra försäkring.Mitt tips är att du redan nu tar kontakt med olika uppfödare och pratar med dom, för dom har oftast haft rasen ett bra tag och vet vad föräldradjuren bär på :)
  • Oj hoppsan

Vanligt är ju andningsproblem, eller rättare sagt trånga luftvägar med därtill vanliga problem. De trånga andningsvägarna kan medföra ökad infektionskänslighet (som för vår lilla) men behöver inte vara till speciellt mycket besvär alls. Som någon redan har svarat är ögonproblem inte allt för ovanliga eftersom de har många goa veck i ansiktet där det kan samlas bakterier och annat klegg som gärna kommer in i ögonen. De trånga gångarna i ansiktet innefattar ju också ögonen...

Tyvärr är hudproblem också ganska vanliga, svamp mellan tårna är väldigt vanligt (men relativt harmlöst och lättskött).

Det är väldigt olika, men var noga med att föräldradjuren är "bra".

Men det är världens goaste hundras! Du får gärna skriva till mig om du undrar något mer

Svar på tråden Fransk bulldog