• Leesa

Hur få vit hund vit igen?

Vi har en samojed som är, eller rättare sagt, ska vara - vit.
    Han har blivit mer gulaktig i pälsen och vi kan inte få honom vit med vanligt hundschampo.
    Någon som har tips på vad man kan använda för att få honom vit igen?

• Svar på tråden Hur få vit hund vit igen?
  • Tigertofflan

Klorin, eller blondering....

Nä, jag vet faktiskt inte... Vi har en Dogo Argentino, alltså en vit hund, och jag tycker han numera har en pissgul färg, det är OK så länge det inte är snö ute, för då ser man verkligen att han inte är vit längre *ler*

• Elphaba

Lactacyd flytande tvål från apoteket är iaf perfekt för vita tecken på hästar (typ strumpor) som blir guldaskiga. Blir kritvitt.  Det finns även särskilt (rätt dyrt) schampo för vita hundar på välsorterade djuraffärer. (kan annars ju kolla hästsportaffärer efter vitgörande hästschampo.. akta bara ögonen, vad för nåt du än använder ;)

• Queen70

Finns ett människoschampoo som heter Silverreflex, som tar bort gula toner i blondt hår. Inte särskilt dyrt. Det borde funka :)

• Elias2005

Som Elphaba skrev, vitgörande hästschampoo så kallat "skimmel-schampoo" gör ju pälsen vitare på hästar iaf! Räcka ut tungan Kanske kan funka på hunden också.
    Finns på våran djuraffär ett hundschampoo som heter "Bright White", hade det till våran gamla hund och hon blev vit, men samojeder har ju gaaanska rejält med päls också.. Skrattande

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • vackrastarflow

blått schampo brukar hjälpa, finns speciella schampo för vita hundar. har själv en westie, men har aldrig haft problem med att han gulnat, har dock sett många "gula" westies.

• Etnica

Jag har en vit JR o hon fick fula märken efter kjedjan på halsbandet som inte gick bort med vanligt schampo. Fick tipset om att tvätta pälsen med jodopax. Har inte testat själv men det ska funka. Annars har man ju hört talas om att gnida in potatispulver i fuktig päls o sen låta det torka. Borsta sen bort det o pälsen ska bli vit o fin.

• Leesa

Cilit bang - haha, ja det vore nog populärt..

Jag har varit hästskötare och minns att vi tvättade hästarna med något särskilt för att få bort kissfläckar etc. Men det ska alltså finnas speciellt schampo för vita hundar? måste forska vidare på det! Och ja, han har ju en del päls med..

Tack för alla tips, seriösa som oseriösa! (gav mig lite smile mellan illamåendet här!)

• Splach

Har själv en vit herdehund, och har vanligt hundschampo till han, men letar efter något bra schampoo

• snuttgurkan

Be om hjälp i en välsorterad djuraffär så får du rätt produkter.
    Schampo för vita pälsar bleker inte pälsen men detr plockar fram det vita i varje strå igen. Finns även silverschampo för hund så kolla påhundprodukter istället för dom som är för oss människor.
    Lycka Till!

BF 2008-01-05
  • cicci85

Till hästar finns det ju skimmelschampoo så det borde väl finns till hundar oxå, eller använd hästschampoo...

• Kickiliina

Hej hej!
    Blir inte pälsen vit med sk. blått schampo så kan jag lova dig att då blir det inte vit.
    Samojeder kan skifta i färg då de blir äldre. Alltså bli gulare eller biskvi-färgade som det heter... det har med deras ursprungliga pigment att göra. Ibland blir det fläckar på vissa ställen så som bakom öronen eller på öron spetsarna är vanligast men även på kroppen. Åh i bland över hela kroppen.

Lycka till!!!

• Knubbe12

Prova med Galltvål. Har inte provat på min hund, men det ska tydligen fungera superbra.

• linjes

Vit päls schampo,, är gjort speciellt för hundar med vitt päls.
    Ingen avfärgning från schampot på grund av att schampot är vitt.

Avfettningen är minimal och schampot ger ett skyddande hölje på skinn och päls.

Köpte den på zoo sajten funkar bra

• Kickiliina

Ett litet tillägg:
    GUL SÅPA är det skonsammaste du kan tvätta din hund med och den blir garanterat lika ren och fin av det som av dyra miljöfarliga schampoon... Jag har tvättat min samojeder med sen 10 år tillbaka och tycker det fungerar hur bra som helst...

Men det måste vara GUL såpa INTE GRÖN!!!!!

Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-03 09:48:53 följande:

Hej hej!Blir inte pälsen vit med sk. blått schampo så kan jag lova dig att då blir det inte vit.Samojeder kan skifta i färg då de blir äldre. Alltså bli gulare eller biskvi-färgade som det heter... det har med deras ursprungliga pigment att göra. Ibland blir det fläckar på vissa ställen så som bakom öronen eller på öron spetsarna är vanligast men även på kroppen. Åh i bland över hela kroppen.Lycka till!!!
Svar på tråden Hur få vit hund vit igen?