• negro

Svartskallar, negrer och mulatter

Är jag och mina svarta kompisar ensama om att inte ha något emot att bli kallad svartskalle och neger?

Min erfarenhet är att det är svenskar som främst är emot att dessa ord används för att beskriva en mörkhyad person från afrika, vad beror det på?

• Svar på tråden Svartskallar, negrer och mulatter
  • Meduziz

Jag är mörk (kulatt) och jag TAR illa upp.

GBP 04-09-07 på DS - Jag har återfötts! Är 20 kg lättare nu!
  • Sundström

Orden används i fel sammanhang och de menas inte som snälla ord.

Tycker inte man ska använda dem pga av att människor tar illa upp. Spelar ingen roll att ni inte har imot dem. Låt då era vänner använda dem men tänk efter när ni använder dem till andra och när andra människor finns runtomkring.

• Snufserufs

Svartskalle skulle jag aldrig kalla dig men neger tycker jag är ok!
    Där jag bor kallas alla invandrare för svartingar men man säger ju inte svarting till dom direkt!

• Verkligen

Min kompis Sabba titulerar sig själv för blatte, och jag kallar han oxå för det.. Han verkar inte ta illa upp iaf..

Kent 29/2 och Kent 21/3 2008!!!!
  • K J N

Jag tycker att svarting är för generaliserande, neger låter helt klart bättre som samlingsord såvida man inte kan se varifrån negern kommer, typ somalia eller liknande.

• challis77

Jag läste Bamse när jag var liten, om den mobbade Kalle Svartskalle. Jag tyckte så synd om Kalle så svartskalle säger jag aldrig, men neger tycker jag är helt ok, har många mörkhyade vänner som kallar sig själva det, därför tycker jag inte det är så konstigt eller nedvärderande ord.

Äntligen gravid!
  • Doomstriker

"På stan" eller officiellt i jobbet skulle jag inte använda något av dessa ord, utan välja något mer politiskt korrekt. Detta för att undvika onödiga konflikter och repressalier, även om jag inte bryr mig om någon säger neger.

• Pormoicheia

Vet om en familj som kallar sig själva för negrer.
    Dom är alla samtliga födda i sverige så att kalla dom afrikander för att dom är mörkhyade blir fel (enligt vad dom själva säger).

Tycker själv inte ordet neger i sig är något att halka upp sig på sålänge det inte används fel (för att kränka alltså).
    Men använder inte ordet så mycket då jag inte ser någon mening i att skapa massa onödiga konflikter.

Apprentice Moraltant
  • no pasaran

Jag tycker att "neger" är ett väldigt roligt ord som gott kan användas mer.

Jag kan hålla med TS om att det är jättemånga "helsvenskar" som verkligen sätter kaffet i vrångstrupen om man råkar säga neger.

Men what the fuck? Om det är en neger, så är det ju det.

Jag är indian och vad fan ska allt förskönas och omskrivas för?

Svar på tråden Svartskallar, negrer och mulatter