• Plingelina

Sunwing Resort eller Blue Village?

Vi väntar bebis i maj/juni och planerar en lugn och avkopplande september/oktobersemester vid medelhavet. När de "stora" barnen (som idag är 6 resp.8 år)var små bodde vi vid några tillfällen på Sunwing Resort - vilket var toppen - men nu sneglar vi även åt Blue Village.
    Någon som har erfarenhet av båda som kan berätta vilket alternativ ni gillade bäst?!

• Svar på tråden Sunwing Resort eller Blue Village?
  • SVejsan

Samma typ av koncept...

Verkar dock som att Sunwing anläggningarna ofta ligger "längre" bort från de centrala delarna på resmålen... Men i gengäld verkar de vara "bättre uppstyrda". Om man tittar hos fritidsresor så har de också Blue Star... Det som verkar skilja mellan Blue Village Och Blue Star är ägarförhållanden och färre veckor med "Bamse/Superkids/"skandinaviska" shower. Blue Village kan ha lite fler tillval... Men jämförbart med Sunwing.

Men handen på hjärtat; skall inte barnen gå på svensk barnklubb, vilket egenligen jag tycker är enda anledningen att aktivt välja resebolagens egna komplex så tycker jag att det är bättre att bo lite mer centralt, så man har något att undersöka utanför grindarna... Tycker ofta barnen också... Att kunna variera restaurang osv...
    Man kan hitta andra alternativ som är bra - är man "om sig och kring sig" så går det alltid att hitta recensioner på nätet för de flesta resorter... (+review +"orten" + "hotellnamn")

• Plingelina

Tack för infon! Ska nog googla lite...
    Håller med om att upptäckarglädjen och variationen blir begräsad när man åker till resorts av denna typ. De senaste åren har i luffat i både Grekland, Thailand och Italien vilket förstås ger helt andra upplevelser. Men med en 4-månaders bebis känns det ändå Sunwing/Blue Village som ett lockande alternativ...

Någon annan som vill berätta?

• Stranden

vi ska åka på blustar. åkte på bluevillag förra året på grancanaria,låg avsides.och mycke aktiviteter,vi ville fia själva.har man barn så är dt skönt att bo så eller på ett banvänligt hotell,när man får barn så vill man inte bo vart som gelst.vi som har båtluffat mm.

• Plingelina

Tack thörn rosa! Vilket Blue Village på Gran Canaria var ni på? Var maten god? Och vilket Blue Star blir det?
    Vi har fortfarande inte bestämt oss men det låter ju som om Fritidresor är helt OK!

• Stranden

hej,vi bodde på bahiafeliz,på hotellet där.åt deras buffe,mycket att välja på och god mat.

Nu åker vi till thailand och bor på centara resort kata bech.Bokade nu ,resorna tar slut fort,vi fick sista lägenheten.åker i (jan 09).deras bluevillage lång inte centalt,vi vill ha så.tar ca 10 min att gå till stranden-ok.

• Stranden

mycket stav fel blir det ser jag nu......
    längtar väll att resa i väg!!!!

• Plingelina

Åh, det låter superhärligt med Thailand!!!! Måste kolla upp det... Tack!

• hotten

håller med någon här, skall barnen inte gå på barnklubben så finns det ingen andledning att välja dessa koncept...

men till frågan.. har inte bott på så många men sett många (varit inne på området en dag å så) sungwing å blue village.
    tycker sungwing har mer att erbjuda, bättre rum/boende å läge mm..
    men priset är oxå oftast högre jämfört med blue village som har riktigt bra priser många gånger...
    så i mitt tycke är sungwing bättre men inte nog bra för att motsvara de högre priset...

• Lowzie

Jag har hört att Ving tar hand om sin personal mycket bättre än fritidsresor och att det är därför deras priser är högre.

Vi valde mellan Blue Village och Sunwing. Det blev Sunwing trots att det var dyrare, för att vi tidigare åkt med de... Vet vad vi får liksom =)

Vi har inte och kommer inte lämna barnen på någon barnklubb. Vi åker till familjehotell för att allt ska finnas där vi är dvs lekplats, barnpooler, restauranger, aktiviteter och kvällsunderhållning.

• Vombell

Vi har bara bott på ett Sunwing och jag måste säga att det var verkligen underbart. Då hade vi 3 barn och det var så skönt att det fanns så mycket för dem att göra på området. Poolen var näsra och anpassad, klubben för barn var toppen, stor lekpark, leksaker osv.
    Det allra bästa var dock nästan att barnen åt gratis mat Alla andra gånger när vi varit utomlands så har man fått beställa in stora portioner till ungarna som de kanske åt en tredjedel av om de ens gillade maten... Här fanns ju en speciell barnmeny och det var helt gratis för barnen. När vi föräldrar efter maten satt och smuttade på vinglaset så gick barnen till lek och TV-hörnan och satt där och lekte eller ritade. Mycket bra...
    Angående att det ligger lite utanför (för det gjode det faktiskt) så gick det bussar fram och tillbaka från stan/stranden typ varje halvtimme och den var också gratis

• Plingelina

Kul med fler svar!
    Vombell och Lowzie - vilka Sunwing var ni på? Vi har testat Makrigialos (fast det var 17 år sedan så det har nog hänt en del där...)Cala Bona och Alcudia och varit jättenöjda! Håller med om att maten och miljön är toppen!
    Nu lutar det åt Thailand, Rhodos eller Cypern.

Men jag är fortfarande nyfiken på erfarenheter från familjer som testat BÅDE Sunwing och Blue Village. Någon?

• Lowzie

Här har vi varit:
    Gran Canaria Sunwing Resort Arguinguin
    Högt hotell, vi hittade inga bra stränder. Den vi var på låg en bra bit bort. Trivsamt om man bara vill vara på hotellområdet. Vi hade balkong mot poolen och kunde se kvällsshowerna därifrån om vi ville. Runt poolen var det fullt! Riktigt jobbigt med solstolsplatser och folk bokade tidigt på morgonen. Finns inget som irreterar mig så mkt...! Jag kommer inte åka dit igen.

Cypern Sunwing Resort Sandy Bay
    Underbart! Vita 2 våningshus, vi hade balkong mot poolen när vi där 2007. Nu 2008 har vi bokat terass mot grönområde. Det var jättenära till stranden Nissi Beach, även om vi mest låg vid poolen. Aldrig några bekymmer med solstolarna och eftersom det fanns flera olika pooler kunde man välja om man ville vara i närheten av alla barnskrik eller om man vill vara där det var lugnare. För ca 15sek/h kunde man hyra en inhägnad fotbollsplan. Det fanns även tennis och volleyboll plan (om jag inte minns fel). God mat och gratis buffe för barnen. Jag saknade all inclusive även för vuxna, men frukostbuffe kan man beställa hemifrån. Sedan tyckte jag det var synd att showerna var inomhus. Men vi åker ju dit igen och känslan rakt igenom var att det var perfekt för barnen!

• Lilja07

Hej jag har inte varit på just sunwing resort så jag kan inte uttala mig om just det, men Blue Village är super bra tycker jag! Vi åker igen till hösten, 3:e gången. Varit på 3 olika. Mycket lekplatser, bra mat, JÄTTE bra personal just iallafall. Stora tjejen blev sjuk- vi fick betalt för medicin m.m. direkt & dom fixade med allt supersnabbt. Tog  verkligen hand om oss.

Lowzie: Har rest med ving innan med, kan säga att vi blev väl omhändertagan av båda. JAG tror det beror på personalen, som alla andra ställen. Men jag vet inte. Alla människor är ju olika..
    Såg att du har varit på cypern, fanns inte halvpension? När åkte ni? Funderar på att åka i april..

Är ving dyrare än fritidsresor?

**Mamma till Sanna & Felicia **
  • Lowzie

Filippa K:
    Jag menar att Ving som företag är mer generösa och tar bättre hand om sina anställda än vad Fritidsresor gör. Har en kompis kompis som arbetat för båda och det var hennes åsikt.
    Ving kostar mer än Fritidsresor. Iallafall när vi jämförde kostnaden på Cypern. Vi betalade 22.700:- för en vecka med Ving (2 vuxna & 2 barn). Med Fridtisresor kostade det nästa lika mycket men då var det med all inclusive.. Och maten är verkligen inte gratis...

• Lilja07
    Lowzie skrev 2008-01-15 17:53:24 följande:
    Filippa K:Jag menar att Ving som företag är mer generösa och tar bättre hand om sina anställda än vad Fritidsresor gör. Har en kompis kompis som arbetat för båda och det var hennes åsikt. Ving kostar mer än Fritidsresor. Iallafall när vi jämförde kostnaden på Cypern. Vi betalade 22.700:- för en vecka med Ving (2 vuxna & 2 barn). Med Fridtisresor kostade det nästa lika mycket men då var det med all inclusive.. Och maten är verkligen inte gratis...
    oj, har inte kollat om dom är billigare, så bra då, vi åker ju med Fritidsresor. Vi är 2 vuxna & betalar för 1 barn ( lillan är under 2 år), en vecka med halvpension 19500 med försäkring då.
    aha Ja det kanske dom är DET har jag ingen aning om
    **Mamma till Sanna & Felicia **
  • Mamman med två pojkar

Har varit på Sunwing Resort på Rhodos och Makrigialos, superbra bägge två. Nedanför hotellet i Makrigialos finns en underbar långgrund sandstrand som vi älskade att vara på,dit åker vi gärna igen.

Har inte varit på Blue Village men däremot på ett Blue Star och tycker att Sunwing är mycket bättre.

Min son var med i Bamseklubben och hoppades att få träffa Bamse, vi såg honom sista dagen i tio minuter och vi var där i två veckor....

Däremot på Sunwing så var Lollo och Bernie ofta ute och hälsade på barnen vilket var mycket uppskattat.

Svar på tråden Sunwing Resort eller Blue Village?