• really

Mama sushi

När man beställer Mama Sushi (dvs utan rå fisk) så får man alltid räkor.
    Hur kommer det sig? Kan man äta det? Enligt SLV så får man ej äta råa skaldjur ju... Förvirrande, eftersom det är mama sushi man beställt (detta har varit på 3 olika ställen)

Hjälp!

• Svar på tråden Mama sushi
  • Lola Jämtland

Du får äta helt vanlig sushi...

Från kostråden:
    "Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Vilka råa skaldjur hittar man i sushi förresten?
    Jag har aldrig ätit sushi....

//Här borde man skriva något intressant....
  • Mela78

råa räkor är gråa, tillagade är rosa. Vad jag vet så brukar man inte äta räkor råa. När jag beställt sushi har räkorna alltid varit tillagade. (förövrigt är det ingen fara att äta laxsushi om laxen vairt fryst enl. www.slv.se)

• siamusen
    really skrev 2008-01-01 18:29:23 följande:
    När man beställer Mama Sushi (dvs utan rå fisk) så får man alltid räkor. Hur kommer det sig? Kan man äta det? Enligt SLV så får man ej äta råa skaldjur ju... Förvirrande, eftersom det är mama sushi man beställt (detta har varit på 3 olika ställen)Hjälp!
    Räkan är kokt.

fast du får äta sushi med rå fisk också. Dock inte tonfisken.
  • Me o Mike

Precis.. Räkor är kokta.. Jag har levt på räksushi halva min graviditet.. MMMM gott!!!

• really

ja just ja, de är ju gråa från början ja... Det tänkte jag inte på. Så en enkel förklaring med andra ord...
    Tack!

Jo, jag vet att man "kan" äta lax och annat också, men som min BM sa - man måste verkligen vara säker på att det verkligen är färskt.
    Och jag vet inte, jag tycker bara inte att det känns helt nödvändigt att chansa. Visst om jag är på nåt riktigt bra sushi-ställe, men slinker jag in på ett sushi vad-som-helst så tycker jag att Mama-varianten duger alldeles utmärkt - och så behöver jag inte oroa mig efteråt heller.

• Me o Mike

Jag ÄLSKAR laxsushi men har struntat i att köpa den.. NÅNGÅNG har jag smakat 1 eller 2 bitar av nån kompis men thats it..

really skrev 2008-01-01 18:41:21 följande:
    ja just ja, de är ju gråa från början ja... Det tänkte jag inte på. Så en enkel förklaring med andra ord...Tack!Jo, jag vet att man "kan" äta lax och annat också, men som min BM sa - man måste verkligen vara säker på att det verkligen är färskt. Och jag vet inte, jag tycker bara inte att det känns helt nödvändigt att chansa. Visst om jag är på nåt riktigt bra sushi-ställe, men slinker jag in på ett sushi vad-som-helst så tycker jag att Mama-varianten duger alldeles utmärkt - och så behöver jag inte oroa mig efteråt heller.
  • Alle

Och jag åt sushi (räka-lax-rulle) under hela min grav, på bra ställen.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Mama sushi