• annasbäbis

Mögellukt i kläder, HJÄLP?!

Hej!

Fick för ett tag sedan massor av begagnade barnkläder av en bekant.

Nu till problemet, de har haft mögel i sitt hus och jag tycker kläderna lukar mögel. Har nu tvättat dem, men är orolig att lukten inte försvinner.

Jag undrar nu:
    1) Kan man tvätta bort mögel?
    2) Finns nåt medel man kan få bort det med?
    3) "smittar" lukten från dem kläderna av sig på de kläder som är fria från mögel?
    4) Kan det var farligt för barnet att använda dessa kläder?

Massor med fina barnkläder som jag gärna vill använda på mitt barn, men det går kanske inte?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand /A
  • Svar på tråden Mögellukt i kläder, HJÄLP?!
  • Maria med 3

Ha i en halv dl winborgs matlagnignsätticka (12%) i sköljmedelsfacket så borde lukten försvinna. Annars kan man lägga den i blöt i en hink med vatten och ättisksprit.

• Maria med 3

i tvättmaskinens sköljmedelsfack alltså.

• annasbäbis

ok tack så mycket! Får tvätta  om kläderna med ättika. Hoppas det försvinner då.

Men det är väl inte farligt att använda dessa kläder sedan?

• Maria med 3

Nejdå, det är det inte. Får du bort mögellukten så får du bort den. Min man får klåda av k läder som luktar lite unket (om man glömt dem i tvättmaskinen tex), men ättiksprit är inga problem. jag har alltid 2 msk ättiksprit istället för sköljmedel i tvättmaskinen.

• Maria d
    Maria med 3 skrev 2008-01-02 07:05:06 följande:
    Nejdå, det är det inte. Får du bort mögellukten så får du bort den. Min man får klåda av k läder som luktar lite unket (om man glömt dem i tvättmaskinen tex), men ättiksprit är inga problem. jag har alltid 2 msk ättiksprit istället för sköljmedel i tvättmaskinen.
    En fråga, trots att inläggen är gamla. Om man har ättika som sköljmedel, blir dom inte att lukta ättika då? och ska man ha sköljmedel också eller bara ättika? Hoppas ni ser min fråga MVH Maria
  • FrkJenny
    Maria d skrev 2014-01-18 10:08:04 följande:
    En fråga, trots att inläggen är gamla. Om man har ättika som sköljmedel, blir dom inte att lukta ättika då? och ska man ha sköljmedel också eller bara ättika? Hoppas ni ser min fråga MVH Maria
    Nej, det luktar ättika medan maskinen går. Och om det är någon kvardröjande doft kvar när man tar ut kläderna är den borta när de torkat. 

Inget sköljmedel: poängen är ju att man slipper luktande kläder med hjälp av ättikan, då finns det ingen anledning kvar att parfymera kläderna. :)
  • Wanja3

Den gröna burken med wanish tar det mesta.
    Den tar även lukten efter kräk osv.

Svar på tråden Mögellukt i kläder, HJÄLP?!