• linnean

Matförgiftning farligt vid graviditet?

Jag och sambon skulle har det lite trevligt igår kväll och köpte hem kinamat... Det fick jag ångra bittert i morse när jag vaknade och var tvungen att rusa till toan. Måste vara matförgiftning, kan inte komma på nåt annat. Har hållt på så hela dagen nu och börjar känna mig riktigt svag. Allt som jag försöker äta får jag upp igen och mår så hemskt illa. Är inte så orolig för mig själv, utan tänker mer på bebisen i magen. Kan det vara farligt för den lill* och blir det en påfrestning när jag håller på och spyr hela tiden och inte får i mig nån mat? Inte ens vatten går ner. Är det förresten nån som har nåt bra tips på vad man ska göra eller äta?

/Linnean v.23

• Svar på tråden Matförgiftning farligt vid graviditet?
  • Dynah

Jag har varit magsjuk 2 ggr vid denna graviditet, ena gången magsjuka från Egypten, andra gången blev jag sjuk i Åre. Då var jag jätte-dålig, kunde inte behålla någonting på 2 dagar.
    Det finns att köpa blåbärsoppa innehållande alla de "bra" bakterierna, det körde jag med.
    Kol-pulver drack jag i Egypten mot diarrén.
    Jag bara hoppas att min bebi i magen inte blev alltför påverkad av mina magsjukor.

• appelsinen

Hej,

Jag låg magsjuk förra veckan. Tror inte det var någonting jag åt. Feber, spydde + lös i magen i 2-3 dagar och sedan var jag helt sänkt i 1-2 dagar till. Blev ochså jättenervös- fostret är ju jättekänsligt i början och jag är i vecka 7. Ringde gyn, barnmorskan och sjukvårdsupplysningen och alla svarade att det inte skall vara någon fara. Bara man dricker ordentligt! Men, jag känner mig fortfarande orolig! Man är ju lite nojig, vill ju få ett friskt barn.

Jag köpte resorb på apoteket (vätskeersättning) och drack proviva blåbär+ nypon och youghurt med bra bakterier i. Ta det kugnt med fibrer i början!

Kram!

• Belana

Fick matförgiftning i v 10, och BM sa också att de tinte är någon fara. När man kräks etc så stannar bakterierna så kort tid i kroppen att de inte hinner skada barnet. På UL i v 19 fick vi jättefina omdömen, allt såg helt perfekt ut så det verkar hittills ha gått bra. (v 24 nu).
    Min mormor födde 3 barn under andra världskriget, när hon bodde i en fuktig källarbunker och svalt konstant. De blev alla helt normala och friska, så oroa er inte för mycket.

• linnean

Tack gulliga ni! Känner mig lite bättre idag och hoppas att bebben mår fint också! Hoppas verkligen det är så som du skriver Belana att bakterierna stannar kort tid i kroppen när man kräks. Ska försöka införskaffa Proviva blåbärssoppa idag!

Svar på tråden Matförgiftning farligt vid graviditet?