vitt bajs?
Jag var precis på toa, har haft diarre i fyra dagar sen en operation nu är mitt bajs vitt, vad kan detta bero på?? hmm, lite vidrigt kanske, men de står inget om det på internet..
Jag var precis på toa, har haft diarre i fyra dagar sen en operation nu är mitt bajs vitt, vad kan detta bero på?? hmm, lite vidrigt kanske, men de står inget om det på internet..
crohns.se/fragor/25713_Magproblem_vit_avforing
www.google.se/search&q=vit%2Bavf%C3%B6ring&meta=
hittade detta:
"Tillfälligt avfärgad avföring beror oftast på att passagen genom tarmarna helt enkelt går så fort att resultatet blir "färglöst".
Ihållande vit avföring, ev. i kombination med buksmärtor, kan förekomma vid vissa sjukdomstillstånd i lever, galla respektive bukspottkörtel, och bör föranleda läkarundersökning."
från crohns.se
det kan vara ganska allvarligt när det händer vuxna människor.. mi ndotter hade det när hon var några månader, men som tur var så berodde det bara på att avföringen passerat tarmarna så fort. vitt bajs hos vuxna ska man kolla upp direkt för det kan vara så att gallan (om jag inte minns fel) inte fungerar det den ska, att den inte spruttar ut det ämnet som bryter ner bajset och färgar det brunt. jag hade lagt mig på luret och ställt mig i kö hos sjukvårdsupplysningen direkt iaf... kan ju vara ingenting också men man vet ju aldrig. lycka till!
hmmm om det hänger på gallan så skulle jag skita vitt jämt , opererade bort den för 5 år sen...
då var det inte gallan då, var inte helt säker.. bukspottskörteln kanske. nåt som ligger där i närheten iaf som det är ganska illa om den slutar fungera
Det kan ha med gallan att göra, det kan också ha med levern eller bukspottskörteln att göra. Så du var inte alls fel ute
Avföringen får sin färg av bilirubin - som i sin tur är en produkt från nedbrytingen av röda blodkroppar, som utsöndras via levern till gallan.
Om du har diarré så beror avsaknaden av färg förmdligen på att avföringen passerar i tarmarna så fort att den inte hinner få färg. Men om det håller i sig eller om du får ont i magen så bör du nog kontakta sjukvården.