• Maria40

Tips på varma drycker med sprit

Känner mig urrig, frysen och förkyld. Tänkte värma upp kroppen och glädja tillvaron med en varm dryck med något starkare i. Den enda jag kommer på just nu är varm choklad och konjak. Vill inte ha kaffe.

Har ni tips på goda, starka, varma drycker att värma upp sig med?

• Svar på tråden Tips på varma drycker med sprit
  • AnnaKlara

Tja, du har ingen glögg du kan göra slut på då? Passar ju årstiden, men det är iofs inte alla som gillar det...

• Maria40

Tack för tråden till Systemet - hade inte en tanke på att de bjöd på sånt.

Har funderat på hemgjord glögg. Har rödvin hemma men ingen köpe-glögg, då jag inte är så jätteförtjust i det.

• mosterYster

Irish coffee som sagt. Mums! Rör ut 2-3 tsk farinsocker (jag tar 1 tsk, gillar inte sött) i 4 -6 cl irländsk whisky (Jameson)och fyll på med hett kaffe. Toppa med LÄTTVISPAD grädde och drick utan sugrör, så att du liksom suger i dig kaffet genom grädden...

Vintoddy är också gott: Koka vatten med hel kanel, kryddnejlikor och en bit ingefära i. Låt dra tills vattnet smakar mycket av kryddorna. Blanda med dubbla mängden rött vin, värm lite och söta med socker eller honung efter behag.

Hot shot - iofs är ju det en shot men den värmer ganska bra! 3 cl vardera av Galliano och kaffe, toppa med en klick lättvispad grädde. Drick i ett svep.

• mosterYster

Glömde ju en av favvisarna: jag gjorde en egen variant av eggnogg på julafton! 1 ägg, 1 - 1,5 dl mjölk (helst standard), ca 1 msk socker och 5 cl konjak eller rom, beroende på vad man gillar. Rör ut ägget ordentligt med övriga ingredienser i en kastrull och värm på låg värme tills det börjar tjockna och är varmt.

Smakar som varm sockerkakssmet, typ...

• Mamsingen

Varm choklad med punch och en klick vispad grädde på toppen. Punchen kan även bytas ut mot rom.

• mosterYster

Oj, missade att du inte ville ha kaffe...

• Maria40

Oj, här har det kommit massa spännande saker att pröva ifall jag skulle vara frusen även ikväll

Jag dricker kaffe, just igår kände jag inte för det, kanske för att jag hade lite ont i halsen.

Smakar Vintoddy ungefär som glögg?

Vad kan man ha med te? Rom?

• mosterYster

Vintoddy är inte som glögg, inte lika sött. Mer tunnflytande också. Det är ju vatten, vin och kryddor, så lite som te med kryddig vinsmak om du förstår!

Det är gott med rom i te! Men det smakar mer alkohol när det är i en varm dryck, så dosera sparsamt Kanske för att man får alkoholångorna i näsan när man dricker... Du kan ju också spetsa te med någon likör som passar till tesmaken, jag kan tänka mig att det skulle vara gott med tex äppellikör (Apfelkorn isåfall, inte Sour Apple) i kanelte, eller kanske lite Amaretto (mandellikör) i nyponte?

Gillar du apelsinchoklad så kan jag tipsa om Grand Marnier i stark, het choklad (byt ut mot mintlikör för mintchoklad).

Jag gjorde något jättegott en gång: varm choklad på kakaopulver, socker och mjölk spetsat med lite chilipulver (!) och rom! Hettan från chili, alkoholen och den varma drycken gör dig garanterat hot hot hot!

• SmultronÄngel
    Marsch skrev 2008-01-02 12:47:16 följande:
    Varm choklad med minttu, toppat med vispgrädde.
    Håller med, det är verkligen hur gott som helst!
  • LindaTosa

Eller varför inte varmchoklad med apelsinlikör toppad med vispgrädde? Glad

Robbie Williams is The King of Pop!
  • Ankeninni

Varm chocklad med Absolut Mandarin och vispad grädde. Mums!

Svar på tråden Tips på varma drycker med sprit