• Anonym

Varför denna idotiska lag om ålder för sex?

Hej, vid 15 år är det lagligt att ha sex, fast om man är under det då och båda vill ha sex då eller en är under 15 år är det olagligt.. Är man under 18 år och en 18 år så är det sex med mindre åring person.
    Det är visserligen bra, om man utnyttjas av någon, det skyddar ju personen i fråga det kan jag inte sticka under stols kanten.
    Borde man inte få bestäma själv när det är dags?
    Man får ju oftast 13-14 år närman får sin första mens..
    I djurlivet bryr de sig inte om ålder utan där föder man till och med ungar direkt när man blev brustig för första gången, det kan vi godta, det är naturligt, varför har vi då så idotisk lag för oss då?
    Hur skall man förklara detta till sina barn?

• Svar på tråden Varför denna idotiska lag om ålder för sex?
  • Anonym

Det finns så många unga flickor som mår dåligt o har förstört sina underliv av att ha sex för tidigt så visst finns det nog en poäng med den här lagen även om den inte följs så väl....

• Anonym

Jag personligen anser att man är för ung för att ha sex om man är under 15 år.

• Anonym

Personligen var jag inte så mogen som jag trodde, Hade jag gjort om så hade jag definitivt väntat tills jag var 17,18, många misstag hade varit ogjorda! FINNS DET NGN SOM ÄR REDO VID 13 KÄNSLOMÄSSIGT?????

• Anonym

Lagen kom ju till just som skydd mot utnyttjande, för att äldre erfarna inte ohindrat ska kunna leda barn/unga in på att ha sex. Så det är BRA att lagen finns, lagen om sexuellt utnyttjande av unga...

• Anonym

Jag var inte mogen förrens jag var 19. Det var först då allt kändes bra efteråt. Gångerna innan har man känt sig utnytjad, att man har gjort ngt fel osv.

• Anonym

jag tyckte det var bra. För jag hade inget stadigt sällskap. Däremot från dag 15 var jag deeesperat att bli av med oskulden (tragiskt men sant) det dröjde dock till jag var 17 innan det verkligen hände. För min del hade det varit bättre om byxmyndigheten inträffat senare.... Men det är lätt att vara efterklok. Jag har uppfattat det så att det har blivit attetyd förändringar och att oskulden idag är mer värdefull och att vissa verkligen vill spara på den så länge som möjligt.

• Anonym

Det finns nog fler fördelar med 15 års lagen.
    Men om ett par hon 13 och han 15 har varit tilsammans en längre tid och verkligen älskar varran och vill löpa linan ut så är det ok tycker jag.
    Om de älskar varran så är de rädda om varran och skyddar sig oxå.

• Anonym

För det första är man väldigt olika som person och det är nog väldigt individuellt när man är mogen är för sex.Sen är min uppfattning att man ska ha sex när man själv känner sig säker på att man vill och även att ens partner vill.Oavsett ålder tycker jag man ska använda skydd innan man är säker på att ett barn är välkommet och att man kan ta hand om det. Sen vill jag påpeka att många tjejer idag får mens i 10_årsåldern-har en dotter som fick mens vid 11 och då hade flera av hennes kompisar redan fått!Jag anser inte att åldern man får mens hänger ihop med när man är mogen för sex.

• Anonym

Lagen kom för att kunna fälla vuxna som utnyttjar barn sexuellt, och för våldtäkt på underårig! Lagen är bra!

• Anonym

Jag blev av med oskulden när jag var 14 och ångrar ingenting. Det var dock med en kille som jag var tillsammans med i ett och ett halvt år, så det var ett stabilt förhållande. Risken med att ha sex för tidigt (förutom de rent fysisk effekterna som förstör en ung kropp) kan vara att tron på sig själv och den inre styrkan inte är stor nog för att verkligen stå på sig vad gäller skydd. Jag har förvisso alltid skyddat mig. Även om jag gjorde debut tidigt så fick jag dock inte min första orgasm förrän jag var 18. Om man inte kan nå klimax förrän då kanske man inte skulle ha sex tidigare eftersom det inte ska vara på princip eller för att skaffa barn när man är i 10-15 årsåldern.

• Anonym

Eftersom inga samlag är säkra samlag ur banalstringssynpunkt så tycker inte jag att man ska ha sex förrän man är mogen att ta hand om ett barn. För även med preventivmedel kan det ju hända, som vi ju vet. En femtonåring är definitivt inte mogen för att ta hand om ett barn. De är ju barn själva.

Det där med djur var det löjligaste jag hört på länge!! Människor är mer än djur!!
    Det finns djur som äter upp sina barn om barnen inte är perfekta. Ska vi männiksor också göra det då, bara för att djuren gör det?? Hallå...liksom..

När man är femton vet man inte sitt eget bästa. Det vet inte en treåring heller. Anta att treåringen leker med sin leksaksbil eller docka mitt på gatan. Mamman kommer utrusande och rycker barnet från gatan av rädsla för att barnet ska bli överkört. Barnet som hade roligt tycker att mamman är elak. "Varför får jag inte leka??"

Barnet- både treåringen och femtonåringen måste lita på att den vuxne gör "elaka" saker för deras bästa.

• Anonym

Bara för att jag får mens så betyder väl inte det att jag e redo att ha sex!!??!!?
    Usch... Då lekte jag fortfarande med barbiedockor... visste inte ens hur man gjorde...
    nä tack o lova att jag hann bli 18 o hittade en fast partner innan jag gav mig in i den leken...

• Anonym

Min mamma var 20 år när hon väntade mig och fick veta att hon inte var färdig utvecklad och att förlossningen skulle kunna bli besvärlig. det blev det och han fick veta sedan att hon troligen inte skulle bli mamma igen. hon använde aldrig preventivmedel. När jag var 4 år fick hon ett missfall i 5 mån och när jag var 9 år kom undret... mitt syskon.

Med tanke på detta att hon var sååå sent utvecklad inser jag att kropplig mognad inte heller har med mens att göra utan vissa andra vitala delar mognar senare för vissa.
    Vid 15 pockade hormonerna något grymt men närheten till en kille kändes konstigt (närheten till en tjej var inte att tänka på) så de där hormonerna ställer visst till det under hela livet fast på olika sätt

• Anonym

Det visar hur otroligt omogen du är som ifråga sätter en sån lag!!!

• Anonym

Jag tycker att det är en bra lag. Inte ens vid 15 är alla redo att bli gravida. Kroppen har ju defenitivt inte vuxit klart innan. jag har samma tanke som 10.06. 15 då var jag fortfarande barn och lekte, kanske inte med Barbie men annat.

• Anonym

Att ifrågasätta lagen.. det kan man väl alltid göra om man så vill. (Jag gör det åxå, för min del så kan man gärna höja åldern för byxmynderi)
    Ett barn på 15 år.. är hon redo att bli mor.. barn till ett barn.. Rimmar illa i mina öron.
    Om man nu skulle ta bort lagen. Tänk dig scenariot: 13 årig tjej har sex med 18 årig kille... tjejen ångrar sig och väljer att kalla det våldtäkt och anmäler det hela! I vilken position sätter man killen? Han blir troligen dömd i en rättegång, där rätten väljer att lyssna på tjejen.. hon är ju bara ett barn och kan inte ljuga! Vad händer då sedan med killen.. jo han är dömd och stämplad för resten av sitt liv. Rätt eller fel? Moraliskt eller omoraliskt? För övrigt så är det ju faktiskt så att sexualförbrytare står väldigt lågt på fångarnas lista.. han kommer troligen att åka på så mycket stryk så han vare sig kan gå, stå,sitta eller ligga på en 2-3 veckor!! Eller ännu värre, kanske själv bli våldtagen!
    Nej behåll lagen om byxmynderi.

• Anonym

Min dotter fick mens när hon var 11 år och hon är definitivt inte redo för att ge sig ut i svängen än. Jag var själv 14 år när jag förlorade oskulden och den första i min klass om detta. Jag blir ledsen när jag tänker på hur unga tjejer pressas att ha s-e-x alldeles för tidigt för att de tror det är något fel på dem om de inte "ställer upp". :(
    Det s-e-xuella klimatet är betydligt tyngre för unga idag än det var för oss som växte upp innan TV1000, Fråga Olle och Veckorevyn! Inget ont om s-e-xualupplysning men i den omfattningen som s-e-x presenteras nuförtiden så får man lätt uppfattningen att man är konstig om man inte haft a-n-a-l-s-e-x eller kan allt om hur man suger av en kille.

Svar på tråden Varför denna idotiska lag om ålder för sex?