• Novus

Ingen motion att gå ut med barnvagnen??

Jag tycker det är jättebra motion och ett bra tillfälle att få in motion i vardagen, genom att gå ut med barnvagnen.
    Min systers sköterska på bvc har sagt åt henne att hon inte ska gå ut och gå med sonen i vagnen som motion, då man inte kommer upp i ett sånt tempo som gör att det kan kallas motion.

Rent skitsnack säger jag! Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ingen motion att gå ut med barnvagnen??
  • Matanza

Vilket trams!!! klart det e motion!!

• homemade

Visst är det motion men inte högaktiv sådan

• 3busungar

motion är det ju.
    o så kan det ju vara mysigt o gå ut o gå med vagnen.
    det är lite roligare än o bara gå ut o gå själv.

• enlitenbitkaka

Klart det är motion men sköterskan kanske menande att andra motionsformer är mer resultatgivande? En barnvagnspromenad kan knappast mätas med 30min-1h löpning osv.

proud to be a syltfisk.
  • Novus

Hon sa att det inte är motion. Och visst kan man gå snabbt med barnvagn

• Frantic

Poängen är väl att ALLT i så fall kan jallas motion, handla mat, städa, ha sex, gå ut och dansa. Om jag dammsuger lägenheten så bränner jag en del, men jag säger ju inte att jag motionerat. Jag vet inte om det är så att din syster kanske är överviktig och behöver gå ned i vikt, då kanske inte promenad med barnvagn är det som kommer ta henne dit, om hon inte knallar runt hela dagarna förstås. Sköterskan menade nog ett med förbränningseffektivt tränande än en promenix.

Novus skrev 2008-01-01 21:26:19 följande:
    Hon sa att det inte är motion. Och visst kan man gå snabbt med barnvagn
  • Pernilla o Ronny

KLart som f*n det är motion! Varddagsmotion är det ju! Vilket tempo menar hon då? Jag menar det känner man väl själv om det ger något eller inte!?
    Hellre gå ut och gå med vagnen än att sitta inne och peta sig i naveln!

En halvtimme om dagen med vagnen är väl helt perfekt för oss småbarnsföräldrar som inte har råd med olika gym och sånt...?

//Pernilla

• Manchester

En av Sveriges mer kända idrottskvinnor bor i närheten av oss. Jag har ofta sett henne jogga förbi med barnvagnen. Såg dessutom i en tidningsintervju att hennes träning under barnledigheten mest bestod av att gå/springa med vagnen. Det KAN förstås vara så att din systers BVC-sköterska är bättre på detta med motion och träning än den person som jag tänker på, men jag tror inte det.

Min man har för övrigt ett förflutet som tjock. När han med hjälp av viktväktarna tog tag i sin livsstil var det just promenader han började med. Förvisso utan barnvagn, men det var inget högt tempo det handlade om. När han började få bättre kondis efter några månader övergick han till att springa, spela badminton och andra mer intensiva motionsformer, men utan promenaderna hade han aldrig nått så långt. Slutresultatet var en viktnedgång på runt 25 kg. Idag, tio år senare, ligger han stadigt 20 kg under maxvikten och har dessutom sprungit ett par maraton bland annat. Jag tror stenhårt på promenader.

• chrissepisse

Det är ingen direkt konditionsträning men visst är det motion. Åtminstone om man gör mer än att strosa i stan med vagnen. Jag går lika snabbt med vagn som utan och dagliga barnvganspromenader på minst en timme var supereffektivt när jag skulle bli av med bebiskilona efter förra graviditeten.

Håller med tds om att det är skitsnack att säga att det inte är motion.

• Bästamorsan

hmmm är inte PROMENADER i själva verket den allra BÄSTA FORMEN AV MOTION??

Det är iallafall vad jag har fått lära mej =)
    Och visst kommer man upp i hastighet med barnvagn om man vill..
    Dessutom är det skonsamt för kroppen efter förlossning o allt...

Tänk att gå raska promenader varje dag året runt alltid,
    jämfört med att träna jätteintensivt nån gång ibland...
    Självklart måste det första vara bäst, skonsammast o effektivast!

Så fy sjutton lyssna inte på den där BM:n...
    Bara för att hon har en åsikt behöver den ju inte vara rätt =)

/Mamma till 2 busprinsar o en på G som verkligen borde köra mer barnvagnsrace!!!

• Miiiaaa

Eh...

Jag går riktig powerwalk med vagnen. Svetten rinner, går minst 65 minuter varje gång.

Om inte det är motion så vet inte jag.

Jag gick iaf ner 10kg och slimmade mig rejält med powerwalk innan graviditeten, och skulle det ge sämre resultat med motståndet från vagnen då eller?

• micorazón

om man går i snabb takt, dvs powerwalking så är det UTMÄRKT promenad och motionsform!!!!!!! Man kan bli genomsvett på det. När man springer ska man ligga på den nivån att man kan prata under tiden - det ger effektivast fettförbränning...

Har tränat på elitnivå när jag var yngre o vi hade oftast långa promenader på schemat!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Magnus80

Helt klart att det är motion, som nybliven förälder tycker jag att det är den enda motionen man hinner med.
    Jag kan tycka att det är riktigt tungt att dra tvillingvagnen i blötsnö, så lite träning borde man få ut av det ;)
    Jag och min sambo ska försöka komma iväg minst en kväll i veckan och träna "på riktigt" nu när barnen börjar närma sig 5-6 månader, innan dess har det inte funnits tid eller möjlighet, håller tummarna att de blir lite lättare på kvällarna bara.

• FruSascha

Det är ju asjobbigt att gå med barnvagn, speciellt i uppförsbacke. Jag vet inte vad din systers bvc sköterska tänkte på men hon måste nog ha menat tvärtom. Det är visst motion.

Både jag och min man har rasat i vikt sedan vi fick vår son. Nu när det är vinter och vi inte går ute lika mycket med vagnen längre, så har vi börjat lägga på oss igen

• Peda

hahaha! Kanske bvc sköterskan inte orkar gå så fort kanske? Klart som f*n man går så pass fort så man får upp lite flås!

• linjes

Skitsnack självklart är det motion,det är ju jobbigt att traska med vagn o nu när det är snö så är det ju kämpigt värre

• gusobeid

jag bor på ett berg, vagnen väger tretton kilo, dottern fyra och ett halvt kilo. klart som fan det är motion!

• Toka2

För att citera min hälsocoach - "Den bästa motionen är den som blir av!"

Att promenera är motion. Inte "lika mycket" som löpning, men det ÄR motion. Bättre att hitta en motionsform man gillar och som faktiskt blir av, än att INTE göra det

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Ingen motion att gå ut med barnvagnen??