• Xecute

Slutat snusa?

Har du nyss slutat snusa? Att sluta snusa är svårare än att sluta röka - men den här gången ska det lyckas, eller hur! Dela med dig av dina nya, snusfria dagar! Abstinens? Lycklig? Saknar "bästa kompisen"/"nappen"?

• Svar på tråden Slutat snusa?
  • jmmm

min sambo slutade snusa när dottern var ett par dagar, han hade då snusat i 15år! 2½dosa/vecka av port snus gick de sita tiden, sen helt plötsligt bestämde han sig. de var ett par jobbiga veckor(månader) för honom o iblad även för familjen, men ingen e så stolt som jag att han har fixat det hna har varit snusfri i nöstan 16 månader

• 5e barnet på g

Jag slutade när jag blev gravid med nr4. Ville inte alls men hade lovat maken. Hade inte klarat det utan nikotinfri snus. Var väldigt skönt att få behålla en prilla under läppen även om den var tan nikotin. Använde "choise"

• Tezza81

det går bara man vill å ger sig fan påt... har varot snus fri i 3½ år

• Flisan76

Jag har rökt sen jag va femton o slutade för exakt två år sen, inte ett bloss. Började snusa ist tillfälligt för o bli av me röksuget. Slutade snusa för ett år sen men började för ett tag sen igen, i smyg, min sambo vet inget. Har bara väntat på att han ska gå o lägga sig så jag kan ta mig en. Usch de e sååå svårt o sluta. Svårare än o sluta röka! Någon som har tips på hur man slutar? Minns inte hur jag lyckades sist gång

• Xecute

Grattis till er som lyckats! Till 5:e barnet på G - måste ha varit svårt att sluta för någon annans skull, utan egna viljan, och under graviditeten som ändå är jobbig känslomässigt på många sätt - respekt!

Till Flisan 76: Köp Allen Carrs bok "Äntligen icke-rökare för kvinnor", finns i pocket - sedan är du av med idén om att snuset faktiskt ger dig något - jag lovar!
    De flesta slutar snusa utan närmare problem när de har läst den. Själv har jag snusat två portionsdosor om dagen i 18 år snart men det går ändå rätt bra hittills med mitt snusstopp, boken är rena bibeln för mig just nu. Som idag, när jag skulle hantera både känslan av att sakna snuset OCH en trotsig treåring...

• Flisan76

Tack för tipset. Ska kolla efter boken

Xecute skrev 2008-01-01 23:00:56 följande:
    Grattis till er som lyckats! Till 5:e barnet på G - måste ha varit svårt att sluta för någon annans skull, utan egna viljan, och under graviditeten som ändå är jobbig känslomässigt på många sätt - respekt!Till Flisan 76: Köp Allen Carrs bok "Äntligen icke-rökare för kvinnor", finns i pocket - sedan är du av med idén om att snuset faktiskt ger dig något - jag lovar!De flesta slutar snusa utan närmare problem när de har läst den. Själv har jag snusat två portionsdosor om dagen i 18 år snart men det går ändå rätt bra hittills med mitt snusstopp, boken är rena bibeln för mig just nu. Som idag, när jag skulle hantera både känslan av att sakna snuset OCH en trotsig treåring...
  • 5e barnet på g

Ja det var jobbigt. Men som jag skrev, det gick tack vare den nikotinfria snusen. Men den var också svår att sluta med. Gick på mikotinfri i säkert 1,5 år innan jag klarade att vara utan nånting alls.

• Xecute

det är ju det att snuset är som en "napp" som är det svåraste egentligen... man kanske borde börja suga på tummen istället! :D

• Shadilly
    Xecute skrev 2008-01-02 23:13:04 följande:
    det är ju det att snuset är som en "napp" som är det svåraste egentligen... man kanske borde börja suga på tummen istället! :D
    Det är ju ännu värre, tummen har man ju med sig jämt
  • Xecute

tro mig, jag hade snuset med mig jämt också... så fort jag tog ut prillan stoppade jag in en ny, sov med snus inne också - mer storsnusare än mig tror jag inte går att bli! använde två portionspåsar åt gången också, en på var sida!

men idag är sjunde dagen utan... !!

• 5e barnet på g

Jag sov också med snusen inne. Det var nästan det värsta att vara utan. Lycka till i fortsättningen.

• Xecute

Tack! ja det är jobbigt att vakna på natten och automatiskt sträcka sig efter dosan... som inte finns ...

• yess

hoppas någon finns kvar i denna tråd! sitter här och har bestämmt mig! kl 13.30 idag spottade jag ut den sista snusen..
    snart 7 timmar sedan... de tvärsta var efter kvällsmaten.
    Har vetat att jag måste sluta en längre tid.. planerar att starta verkstad om 93 dagar!
    Vilken är den värsta tiden? vad ska jag förbereda mig på! har aldrig serriöst försökt att slutat tidigare! snusat i ca 8 år!
    Är pirrig å nervös för hur det kommer att vara utan snuset.. känns som att något fattas, som att jag har glömt något!
    aphu!

• Sweetp

Jag har hela tiden vetat att jag skulle sluta snusa när det blev dags för barn och det har känts så avlägset tidigare. Men nu i Januari bestämde vi oss för att det är dags att utöka familjen. Strax efter det beslutet började jag fundera på att dra ner på snusen för att sedan sluta vid ett eventuellt + och sagt och gjort. Jag köpte två dosor Onico och började varva dem med en General portion. På detta sätt lyckades jag komma ner i 4-5 prillor om dagen mot 12-14 innan. Efter ca 1 vecka blev jag jätteyr, fick hjärtklappning och ont i bröstet en dag när jag stoppat in den efterlängtade morgon prillan och bestämde mig där och då att det var den sista! Upplevde enorma sömnrubbningar de första dagarna och det enda som faktiskt hjälpte var att stoppa in en prilla. Detta gjorde jag dock bara 2 nätter. Nu på dag 8 känns läget mycket bättre. Med en viljestyrkja och motivation av stål, plus Onico har jag klarat mig strålande so far...

Svar på tråden Slutat snusa?