• krypsyl

hjälp att ta penicillin...

Min 4åriga dotter har fått halsfluss. Fick kåvepenin av läkaren. Väl hemma skulle pulver blandas med vatten och sedan intas. Men hon kan inte svälja det, hur lite hon än tar så får hon såna kväljningar att hon kräks ibland och klarar att hålla det kvar ibland. Så kan man ju inte hålla på i 10 dagar...
    Är det någon som har tips på hur vi ska få i henne det? Har inte hämtat det "riktiga" flytande kåvepeninet ännu.
    Vi provade att dricka, med sked, med spruta och inget funkade. Hur gamla är barnen när de kan svälja hela tabletter? Kan man få det i någon annan form, suppar??? Kan man blanda det med något gott???

Tacksam för alla tips!!! (måste gå o sova nu men kollar om svar igen imorgon bitti)

• Svar på tråden hjälp att ta penicillin...
  • Familj Lo

När min mamma jobbade inom vården fick dom ibland blanda medicin med banan, Det säg ta bort en del av det hemska. Men jag vet inte..

Jag har fått ge vår 10 mån pojke kåvepenin fyra gånger nu tror jag. Har ni ej flytande? Lo kräks med upp sitt ibland, Smakar verkligen hemskt! Jag har fått spruta in lite snabbt i taget och sedan gett något gått efteråt i vårt fall tutten.

Hoppas det går bra!!

• COTTA

För mina barn har det aldrig funkat kåvepennin, dom har tyckt att det är så äkligt att dom kräkts upp det.
    Men nu säjer vi alltid till om att få amimox och det har vi inga problem med alls, be om att få byta!!!
    Lycka till!

• Sibbis

amimox funkar, precis som COTTA säger, oftast bättre...

men jag gissar att ni skulle vilja ha i henne lite medicin nu... prova ge henne en isglass eller nåt att suga på innan ni ger henne medicin, det bedövar smaklökarna lite. det funkar för jättemånga barn!

• Sibbis

ah, o som svar på dina andra frågor... om du tror att hon kan svälja en liten tablett hel, finns det såna. grejen är att om hon tuggar på den, så smakar den precis lika illa. o suppar ger man helst inte med antibiotika, det är väldigt irriterande för slemhinnorna i ändtarmen...

försök att låta bli att blanda medicinen med något annat, risken finns att barnen inte äter det man blandar med sen... vissa försöker exv blanda med välling med resultatet att barnet inte dricker välling sen...

• krypsyl

Tack för tipsen!
    Vi hämtade det flytande kåvepeninet idag och faktiskt gick det bättre än pulvret vi fick från läkaren igår. Sprutade ytterst lite långt in i kinden med en spruta och hon fick dricka apelsinjuice efteråt (tips från apoteket, tar bort smaken eftersom det är lite "starkt"). Funkade faktiskt, fick bara två kväljningar nu ikväll och vi sprutade säkert 8 ggr (pyttelite i taget).

Kåvepenin finns tydligen med smak också sa de på apoteket.
    Jag frågade faktiskt läkaren efter något "godare" penicillin än kåvepenin. Han sa att amimox fanns, men att det slår ut flera bakterier som inte behöver slås ut. Man blir känsligare efteråt (tror jag han sa).

Funderade också på tabletter och om det här inte skulle funka tänkte jag ringa o be om ett recept på det.

Nu har vi skrivit ut en lapp med 10 dagar och två sprutor per dag så att hon får kryssa över en spruta varje gång hon tagit medicin så att hon kan se sina framsteg. När sista dosen är tagen så ska hon få göra något roligt (just nu vill hon åka till Barnens Djungel - lekland).

• mandala

Detta är ett problem vi har. Det går inte hur vi än gör. Vi har fått både flytande o i tablettform. Hur lite hon än får in i munnen så spottar hon ut det. Hon har kräkts ett par ggr när hon fått den i munnen. Usch det känns hemskt att försöka ge henne. Vi har försökt i 3 dagar och 1 h nästan per gång o det slutar med tårar o kaos o ändå får hon inget i sig. Vill inte tvinga henne, jag kan inte trycka i henne den mot hennes vilja. Hon får ju panik.

Känner att vi måste ha hjälp med. Hon har haft feber i 7 dagar (8 om hon vaknar med feber idag). Det känns som vi inte vill ge ipren heller allt för länge. Hon är hängig men pigg lite då o då så hon orkar busa. Äter inte mycket. Hon har ont i sitt öra.

Såg att det fanns nåt annat hon kunde få. Får nog ringa idag o se om vi kan byta. Nu har vi redan lagt 300 på medicin så då kan vi väl lägga lite till så hon blir frisk.

• sötisnos

Det finns kåvepenin med fruktsmak, det bad jag om när min dotter fick en kur.

• mandala
    sötisnos skrev 2008-01-03 08:19:44 följande:
    Det finns kåvepenin med fruktsmak, det bad jag om när min dotter fick en kur.
    Ja vi har haft den med men det går inte här. Som tur är börjar hon bli bättre nu så vi kanske kan klara oss utan medicinen.
  • krypsyl
    mandala skrev 2008-01-03 15:33:09 följande:
    Ja vi har haft den med men det går inte här. Som tur är börjar hon bli bättre nu så vi kanske kan klara oss utan medicinen.
    Hur gammal är din dotter? Vad har hon penicillinet mot? Var det öroninflammation? När jag hade det förra hösten så ville inte läkaren ge mig penicillin för det skulle läka ändå sa han. Så vi kan väl hoppas att det gör det om ni nu inte får i henne medicinen. Hoppas hon mår bättre snart! (Vi har nu fått i 4 doser så våran tjej mår redan bra)

Vi har just kommit på ett knep som fungerar hos oss (med en 4-åring kan man ju förklara så att hon förstår varför hon måste ta medicinen), tänkte jag kunde dela med mig om det kanske fungerar för fler...

Ta medicinen med spruta. Sätt sprutan i mungipan och tryck hela kinden och munnen så långt bakåt som möjligt och sikta in i kinden. Spruta pyttelite i taget. Om man sprutar i kinden så utlöses kräkreflexen inte lika lätt och om man kommer långt bak i munnen så kommer man "förbi" smaklökarna. Drick sedan apelsinjuice mellan varje sprut för det tar bort smaken effektivt eftersom det smakar lite "starkt". Min dotter sköljer munnen med juicen varje gång.
    Sen har vi en "muta" också, allt för att underlätta, vi ska åka till ett lekland när allt är klart. Hon har fått en lapp att kryssa för varje gång vi tagit medicinen så att hon kan se själv hur många gånger det är kvar till "mutan".
  • krypsyl
    mandala skrev 2008-01-03 15:33:09 följande:
    Hur gammal är din dotter? Vad har hon penicillinet mot? Var det öroninflammation? När jag hade det förra hösten så ville inte läkaren ge mig penicillin för det skulle läka ändå sa han. Så vi kan väl hoppas att det gör det om ni nu inte får i henne medicinen. Hoppas hon mår bättre snart! (Vi har nu fått i 4 doser så våran tjej mår redan bra)

Vi har just kommit på ett knep som fungerar hos oss (med en 4-åring kan man ju förklara så att hon förstår varför hon måste ta medicinen), tänkte jag kunde dela med mig om det kanske fungerar för fler...

Ta medicinen med spruta. Sätt sprutan i mungipan och tryck hela kinden och munnen så långt bakåt som möjligt och sikta in i kinden. Spruta pyttelite i taget. Om man sprutar i kinden så utlöses kräkreflexen inte lika lätt och om man kommer långt bak i munnen så kommer man "förbi" smaklökarna. Drick sedan apelsinjuice mellan varje sprut för det tar bort smaken effektivt eftersom det smakar lite "starkt". Min dotter sköljer munnen med juicen varje gång.
    Sen har vi en "muta" också, allt för att underlätta, vi ska åka till ett lekland när allt är klart. Hon har fått en lapp att kryssa för varje gång vi tagit medicinen så att hon kan se själv hur många gånger det är kvar till "mutan".
Svar på tråden hjälp att ta penicillin...