• Katta86

Har så hög puls att jag inte kan sova!

Det är så störand. Känns som att pulsen är skyhög! Det går absolut inte att varva ner när jag ligger i sängen och försöker sova.

Men jag vet inte hur man tar pulsen och vad som är normalt osv.. Någon som kan svara?

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Har så hög puls att jag inte kan sova!
  • Wren

att ta pulsen: känn på halsen mellan struphuvudet och muskeln, eller där du känner ett tydligt pulserande varsomhelst. känn med pekfinger och långfingertoppen.
    räkna sedan antalet pulsationer under en hel minut (använd klocka med sekundvisare)

normalpuls i VILA är ca 70 slag / minut för en kvinna
    är man aktiv är pulsen självklart högre.

maxpuls är ca 200 slag/minut

• Katta86

Tack!

Verkar inte som att jag har så hög puls ändå.. Men den slår så starkt känner nästan hur hjärtat hoppar i bröstet på mig!
    Mindre kul när man vet att man antagligen måste gå upp om tre-fyra timmar..

• asaA

¨Har du en puls över 100 slag/min så kallas det takykardi, återkommer det ska du söka läkarvård. Hoppas att det släppte efter och att du fick sova

• PojkMaffia

åh det där hade jag när jag var gravid sist
    det var hemkt, trodde jag avr döende elle rnågot haha kunde inte sova då

Jag är den jag är - like it or not
  • bubblan1982

jag ar en vilopuls på 101....ska jag söka vård för de? vad kommer dom att göra, efter ca 1 timme i sängen så har den gått ner något=/

asaA skrev 2008-01-02 06:10:29 följande:
    ¨Har du en puls över 100 slag/min så kallas det takykardi, återkommer det ska du söka läkarvård. Hoppas att det släppte efter och att du fick sova
  • FH Mamma

Jag känner så när jag har ångest..

• Katta86
    Sova? Vad är det? Sonen gav mig en timme.. Hygglo..

Hjärtat dunkar fortfarande.. Är lite läbbigt, för var fjärde, femte slag slår lite hårdare känns det som..
    PojkMaffia skrev 2008-01-02 06:46:56 följande:
    åh det där hade jag när jag var gravid sistdet var hemkt, trodde jag avr döende elle rnågot haha kunde inte sova då
    Ja jag hade också så när jag var gravid OFTA.. Men jag är ju inte det nu så.. Eller vem vet.. MAn kanske skulle kolla sig?
  • Laire

För mig brukar det fungera med att lyssna på låg musik när jag ska sova, så koncentrerar jag mig på det istället för hjärtat. Samt att ligge på höger sida, på vänster ligger hjärtat närmare madrassen så då känner jag hur det slår och det är störande.

Så blir två tre, mars-08
  • Eisa

Vaddå vet inte hur man tar pulsen? Det är väl bara att lägga handen på bröstet och känna hjärtats slag och räkna.

bubblan1982 skrev 2008-01-02 06:49:55 följande:
    jag ar en vilopuls på 101....ska jag söka vård för de? vad kommer dom att göra, efter ca 1 timme i sängen så har den gått ner något=/
    Är du gravid? Vad menar du med vilopuls? När du ligger och är avslappnad?
  • Eisa
    Hahaha om det "återkommer" ska man söka hjälp Klart det återkommer, man rör ju på sig.
Svar på tråden Har så hög puls att jag inte kan sova!