• Poppy Lee

Magsjuka farligt tidigt i graviditeten?

Har läst lite här och där på FL om magsjuka och tidig graviditet, somliga verkar mena att det ökar risken för mf medan andra säger att det inte spelar någon roll. Men hur är det egentligen, någon som pratat med någon läkare el. så? BM säger ju alltid att det inte är någon fara med något...

Jag var dundersjuk i två dygn och nu är verkligen alla gravsymtom jag hade innan bortblåsta. Är i vecka 5+4. Hjälp! Det är ju så skört i början när hjärtat ska komma igång och så.

• Svar på tråden Magsjuka farligt tidigt i graviditeten?
  • Tigertofflan

Nej, att du är sjuk påverkar inte barnet i magen.
    Det är jag helt säker på.

• joller

symptom kommer och går så där tidigt, själv hade jag inga på ca 17v.
    så det behöver du absolut inte vara orolig för..magsjukan vet jag ej..men har väldigt svårt att tänka mig att den kan framkalla missfall

• Tindrande

nej, att du är magsjuk påverkar inte barnen.
    Ett missfall sker allra oftast för att det är nåt fel på barnet, att det inte var meningen, inte pågrund av att mamman hoppat fallskärm, burit tunga matpåsar eller varit magsjuk för den delen.

Hoppas att du snart mår bra!

• Poppy Lee

Tack för era svar! Det känns lite mer betryggande iallafall. Har bokat in ett privat vul för säkerhets skull om två veckor också. Inte bra med för många lediga dagar då man har tid att gå och grubbla och känna efter för mycket.

• Lily0

Jag hade också maginfluensa innan jul (vinterkräksjukan). Alla graviditetssymptom försvann inklusive bulan på magen. Jag var bara i vecka 6 och var helt 100 på att jag hade fått missfall (igen, sist var i juni). Var på VUL i mellandagarna och då konstaterades att jag hade en stor tom blåsa samt en liten bredvid med ett litet litet pickande hjärta. Jag ska dit nu på måndag igen och håller tummarna för att det växt till sig. Jag frågade faktiskt läkaren om maginfluensan kan ha påverkat min graviditet och han sa att "det inte är otroligt"- vad nu det betyder... En blåsa var ju tom, var det två från början? Hur som helst så känner jag mig jättegravid nu. Magen jag hade innan jul var nog bara svullna tarmar men nu börjar en liten hård kula växa fram och brösten ömmar. Dina symptom kommer nog tillbaks igen men det kan ta någon vecka.

• Lily0

Jag måste ta tillbaks det där som läkaren sa. Idag var jag på kontroll igen och fick träffa en annan läkare. Hon sa att maginfluensa inte kan påverka fostret. Mitt lilla foster mådde f ö jättebra, hjärtat pickade och den hade rätt size. Den tomma blåsan var kvar men skulle tillbakabildas av sig själv.

• Poppy Lee

Vad bra Lily, och grattis till att allt verkar vara bra med graviditeten! Jag känner mig liiite, liiite mer förhoppningsfull nu, har haft lite illamående (som inte tycks vara magsjuka), och lite, lite ilningar där nere. Dock inte alls den växtvärk jag kände min förra grav., men det sägs ju att man känner mindre med andra barnet när livmodern är lite mer härdad, så att säga...

• Symamman

Jag hade också magsjuka vid samma tidpunkt i graviditeten och idag såg jag min bebis hjärtslag på VUL, är i v.10
    Med min son som är 4 år nu hade jag det ocså , då i V.7 som sägs vara den känsligaste veckan . Det gick ju bra också!
    Oroa dig inte
    kram

• Poppy Lee

Tänkte bara rapportera att jag var på mitt VUL idag och såg den lilla prinskorvsliknande bebisen som levde och frodades - den pallade uppenbarligen maginfluensan!

Svar på tråden Magsjuka farligt tidigt i graviditeten?