• fairyfloss

Någon som hemskolar?

Jag har tänkt jättemycket på det här med förskola och skola, och har kommit fram till att jag nog hellst vill hemskola om det är ekonomiskt möjligt för oss. Jag tycker det är alldelles för mycket dötid i skolan och vill hellre sitta med mina barn på tu man hand och lära dem än att låta dem fightas om uppmärksamheten med 30 andra elever.

Men nu undrar jag om det finns någon annan där ute som hemskolar, som kan berätta lite om hur det är rent praktiskt? Har ni varit med i hemskolningsgrupper också, och hur ofta i så fall? Har ni sett nackdelar också med hemskolningen?

Jag vill veta ALLT!

• Svar på tråden Någon som hemskolar?
  • Mamma Heather

Hej! Jag vill också Hemskola - har läst en del här hemma.mannbro.se/ och min man är en som är lite fundersam om det. Han tycker barn borde gå i vanlig skolan... så jag kanske ska bara hemskola för min tro istället, som en "after school" grej..

• SaramedM

Jag är tveksam till det iom att jag tror att barn mår bra att möta vuxna som har en annan uppfattning är föräldrarna, för att själv kunna funderar och tänka mer fritt.

• SaramedM

Men jag förstår tanken också vill jag säga, jag kommer att leta efter en bra skola med färre elever till M

• Mamma Heather

Ja min son kommer att gå på skolan såklart, när det är dags. Han är bara 2,5 år gammal Men jag ska hemskola honom ändå i Katolsk tron.

• SaramedM
    AmericanWoman skrev 2008-02-11 15:37:01 följande:
    Ja min son kommer att gå på skolan såklart, när det är dags. Han är bara 2,5 år gammal Men jag ska hemskola honom ändå i Katolsk tron.
    Och det är ju en annan sak liksom, ett komplement

Att hemskola helt tycker jag blir att stänga ute alla andras åsikter och det är farligt
    För man blir aldrig helt objektiv
  • Mamma Heather

I USA är det stort - och dom har ett helt nätverk, så dom blir inte utstängda.

• Mamma Heather
    Zixi skrev 2008-02-11 18:07:30 följande:
    Får man lov att hemskola i Sverige?
    Läs på hemma.mannbro.se/
  • Zixi

Jag hade väldigt gärna hemskolat mina barn, men frågan är om jag inte hade valt att flytta till England då så de skulle kunna umgås med andra hemskolade barn.

Andrahandalternativet är tvåpråkig skola med alternativs lärosätt.

• Zixi

Har kollat in länken och blev chockad när jag fick veta att man inte får del av skolpengen, det är ju jätte-konstigt när man faktiskt gör skolans jobb!

Sedan tyckte jag att det var lite synd att det inte nämdes något negativt om hemskolning för det kan ju inte bara vara en dans på rosor. (man får aldrig ledigt från barnen, ingen "inbyggd barnvakt" som kan vara bra om man måste till doktorn eller nåt osv)

• Strawberry

Jag som lärare förstår om man vill hemskola - om det nu är för att ge barnen mer tid...som inte alltid finns i skolan.

Men med skolan får man väldigt mycket annat som kan vara svårt att tillgodose hemma, den sociala träningen får man inte lika mycket av genom att bara vara hemma med föräldrarna...o den är jätteviktig. Att fungera tillsammans med andra barm att kunna samarbeta, hur leker man tillsammans...viktiga moment.

Detta var bara en liten tanke från en lärare som mött barn som både gått på dagis och de som varit hemma ända fram till de startar skolan.

• SaramedM
    AmericanWoman skrev 2008-02-11 17:45:42 följande:
    I USA är det stort - och dom har ett helt nätverk, så dom blir inte utstängda.
    Jo jag vet det, läste mycket om det när jag var hemmamamma
    Det som jag kan vända emot det är att det är en väldigt lika grupp
    jag tror att 8 av 10 som hemskolar i USA är evangelister och även om jag i sak inte har nått emot dem tycker jag att det är bra om barn träffar andra än den inre cirkeln

Det bästa med dagis och sen skolan ( en bra!) är just det, att man möter människor som har en annan världsbild, en annan tro kanske, en annan bakgrund ekonomiskt ,etniskt etc
  • SaramedM
    Zixi skrev 2008-02-11 19:22:04 följande:
    Har kollat in länken och blev chockad när jag fick veta att man inte får del av skolpengen, det är ju jätte-konstigt när man faktiskt gör skolans jobb!Sedan tyckte jag att det var lite synd att det inte nämdes något negativt om hemskolning för det kan ju inte bara vara en dans på rosor. (man får aldrig ledigt från barnen, ingen "inbyggd barnvakt" som kan vara bra om man måste till doktorn eller nåt osv)
    eller de negativa delarna för barnet
  • Mamma Heather

Missar ni att barn som slipper dagis ändå får "social träning" (låter som om dom var hundar!) igenom öppna förskolan?! Jag är SÅ glad (och andra hemmaförälder!) att mitt barn (och alla andra barn vi ska ha) ska slippa dagis... allt dom lära sig är att blir sjuka, skrika, bråka... o vara låååånga timmar där... nej då, min man, o hans syskon, (o många av hans kompisar) var inte dagisbarn och och dom är helt normala! Är väldigt nöjd (och min son med!) att vara hemmaförälder som tar sin "kall/livsuppgift" som Mamma o Hemmafru, med allvar... att gå med min son till ÖF för att han får leka med andra i hans ålder och andra i olika ålder, och jag får träffa andra föräldrar, så vi båda får "social träning".

Är så nöjd, o det är min son.. världens underbaraste, som är snäll med andra barn, inte alls blyg, och tvåspråkig =))

• SaramedM

Nej jag håller med dig vad gäller hemmabarn!
    M var hemma i drygt 3 år och kunde vi hade vi fortsatt så

AmericanWoman skrev 2008-02-11 22:48:25 följande:
    Missar ni att barn som slipper dagis ändå får "social träning" (låter som om dom var hundar!) igenom öppna förskolan?! Jag är SÅ glad (och andra hemmaförälder!) att mitt barn (och alla andra barn vi ska ha) ska slippa dagis... allt dom lära sig är att blir sjuka, skrika, bråka... o vara låååånga timmar där... nej då, min man, o hans syskon, (o många av hans kompisar) var inte dagisbarn och och dom är helt normala! Är väldigt nöjd (och min son med!) att vara hemmaförälder som tar sin "kall/livsuppgift" som Mamma o Hemmafru, med allvar... att gå med min son till ÖF för att han får leka med andra i hans ålder och andra i olika ålder, och jag får träffa andra föräldrar, så vi båda får "social träning".Är så nöjd, o det är min son.. världens underbaraste, som är snäll med andra barn, inte alls blyg, och tvåspråkig =))
  • Mamma Heather
    SaramedM skrev 2008-02-12 08:38:39 följande:
    Nej jag håller med dig vad gäller hemmabarn!M var hemma i drygt 3 år och kunde vi hade vi fortsatt så
    Jo, om vi kunde ekonomiskt inte ha det så att jag är hemma heltid, så skulle Alex vara ett dagisbarn med.... men jag är tacksam till Herren att jag kan vara hemmafru/hemmaförälder som jag hade drömt om långt innan jag blev gravid...
  • Mamma till tre kottar
    fairyfloss skrev 2008-01-02 09:51:53 följande:
    Jag tycker det är alldelles för mycket dötid i skolan och vill hellre sitta med mina barn på tu man hand och lära dem än att låta dem fightas om uppmärksamheten med 30 andra elever.
    Jag är inte emot hemundervisning som fenomen, men jag har jobbat 10 år som lärare i flera kommuner och aldrig haft så stora klasser 15-16 elever har varit vanligast (åk 1-8)
  • mmmao

hur resonerera ni ang kompisbiten? det är ju i skolan man bygger upp sitt kontaktnät. Skolan är ju mer än ett lärocenter. raster, gymnastik och gruppaktiviteter.

• SaramedM
    mmmao skrev 2008-02-13 08:45:53 följande:
    hur resonerera ni ang kompisbiten? det är ju i skolan man bygger upp sitt kontaktnät. Skolan är ju mer än ett lärocenter. raster, gymnastik och gruppaktiviteter.
    Jag tänker att med en bra skola så är det, det bästa för de flesta barn

Om man som jag har ett barn med extra svårigheter så är det nästan ett måste med en lite enhet och går inte det så tror jag hemskolning är bättre än att försvinna i en grupp.

Alla barn får inte kompisar utan vissa kommer ohjälpligt utanför
  • Mamma till tre kottar
    SaramedM skrev 2008-02-13 13:51:18 följande:
    Alla barn får inte kompisar utan vissa kommer ohjälpligt utanför
    hjälpligt är nog fel ord. Med rätt stöd tror jag inte att utanförskap är ett måste.

Jag tror dock att man kan träffa kompisar även utanför skolan. Ett aktivt deltagande i föreningslivet t.ex
Svar på tråden Någon som hemskolar?