• Karpet

Skaka hand, med vänster?

Om någon sträcker fram vänster hand till er när ni ska skaka hand, hur gör ni då? Sträcker ni fram höger och gör någon konstig handskakning eller räcker ni också fram vänster och skakar hand som vanligt, fast med fel hand?

Varför sträcker vissa fram vänster hand? Är det för att de är vänsterhänta eller är det för att de vill skaka hand på ett konstigt sätt?

• Svar på tråden Skaka hand, med vänster?
  • fairyfloss

Jag räcker fram vänster också.

Är man vänsterhänt tycker jag man har rätt att skaka med vänster hand (är själv högerhänt).

• Tigertofflan

De kanske inte vet vilket som är höger och vänster? Eller så vet de inte att man skakar hand med höger....??

Jag vet inte vad jag gör.. Har fått för mig att jag inte tar ett ritkigt tag då, utan bara tar tag i handen på ett annat sätt än som i en handskakning...

• Karpet

Jo, fast jag är ju högerhänt så då måste väl jag ha rätt att skaka hand medhöger lika mycket.

fairyfloss skrev 2008-01-02 10:11:05 följande:
    Jag räcker fram vänster också. Är man vänsterhänt tycker jag man har rätt att skaka med vänster hand (är själv högerhänt).
  • Juhanna

Jag brukar sträcka fram höger och göra någon konstig handskakning för jag tycker det känns bäst så.

• BettanB

Har jag aldrig varit med om, men jag skulle nog sträcka fram höger hand ändå. Troligtvis bara vänta tills den andre sträcker fram rätt hand.

• Lola Jämtland

Jag är vänsterhänt o skakar såklart hand med rätt hand iaf....

//Här borde man skriva något intressant....
  • Hugo Boss

har alltid fått lära mig att alla oavsett höger- eller vänsterhänta, skakar hand med höger..

jag vill känna sparkar..NU!!!
  • Yrslan

min man sträcker fram vänster hand eftersom det är den enda handen han kan hälsa med pga höger sidig förlamning.....

• Peyman

Min son är vänsterhänt så jag skakar hand med vänster hand med honom. Det är inte ofta jag träffar på någon vänsterhänt så då kan jag faktiskt skaka med vänster så det blir rätt för dem.

Man sträcker ju fram den hand som känns bäst för en. Min son vet att det är fel hand han vill skaka med, hans morfar och mostrar har bråkat mycket med honom om det men det är ändå rätt hand för honom som han sträcker fram, alltså vänster.

• fairyfloss

Karpet skrev 2008-01-02 10:14:00 följande:

Jo, fast jag är ju högerhänt så då måste väl jag ha rätt att skaka hand medhöger lika mycket.
    Ja, men då får det bli rolig handskakning då!

Jag bryr mig absolut inte vilken hand jag skakar med, så därför envisas jag inte med höger. Fast egentligen gillar jag inte att skaka hand alls. Vem vet vart deras händer har varit?
  • Karpet

Håller med det sista.

fairyfloss skrev 2008-01-02 10:22:41 följande:
    Karpet skrev 2008-01-02 10:14:00 följande:
    Ja, men då får det bli rolig handskakning då! Jag bryr mig absolut inte vilken hand jag skakar med, så därför envisas jag inte med höger. Fast egentligen gillar jag inte att skaka hand alls. Vem vet vart deras händer har varit?
  • Atamon

Skakar hand gör man av tradition med höger hand, oavsett om man är vänsterhänt. Men ibland träffar jag på någon som inte kan skaka med höger, tex i situationer som med Yrslans man, eller att någon håller på att jobba med något och inte vill hälsa med höger pga att de är smutsiga. Det är alldeles tillfället som gör om jag då hälsar med höger eller vänster. Blir jag överrumplad så blir det nog höger av vana, annars så hälsar jag också då med vänster eftersom händerna möts mer naturligt då

• fairyfloss

Karpet skrev 2008-01-02 10:28:48 följande:

Håller med det sista.
    Ja, vi borde göra som japanerna tycker jag! Artigt och hygieniskt.
  • danmark
    Peyman skrev 2008-01-02 10:18:07 följande:
    Min son är vänsterhänt så jag skakar hand med vänster hand med honom. Det är inte ofta jag träffar på någon vänsterhänt så då kan jag faktiskt skaka med vänster så det blir rätt för dem.Man sträcker ju fram den hand som känns bäst för en. Min son vet att det är fel hand han vill skaka med, hans morfar och mostrar har bråkat mycket med honom om det men det är ändå rätt hand för honom som han sträcker fram, alltså vänster.
    I många hundra år och i länder runt om hela världen skakar man alltid hand med höger hand. Det finns många grunder. I tiden när man krigade med svärd skakade man hand med höger för att visa att man var fredlig. Eftersom svärdet var i höger hand , lade man bort svärdet.

Det är mycket möjligt att din son är vänsterhänt och det "känns" bäst för honom att skaka med vänsterhanden. Men din sons känslor kommer knappast att ändra världens historia.

Det är väl egentligen en fråga om uppfostran. Ska man lära sina barn hur de ska fungera i samhället, eller ska man lära sina barn att de bara ska göra det som "känns bäst"?
  • Monchichii

Jag lär mina barn att höger hand är "Goddag goddag-handen" Men, det kanske är värt att tänka på att det kan bli konstigt för min mellankille som är vänsterhänt. Jag tror nog att jag kommer fortsätta lära dom att det är höger man hälsar med, kan man inte hälsa med höger av någon anledning får man väl skaka konstigt eller med vänster kanske.

• smah

Det här då: I många länder sträcker man fram handleden, utsidan, med handen inåtböjd när man inte vill ta någon i hand. Detta gör man när man helt enkelt inte känner sig fräsch, kanske åkt kommunalt och inte vill sprida alla baciller eller käkat en flottig hamburgare på donken. Då svarar den andre med att göra samma sak. Många här (Sverige) verkar inte fatta vad man håller på med när man gör detta. Borde bli ny "vett och etikett" regel:)

Svar på tråden Skaka hand, med vänster?