Peyman skrev 2008-01-02 10:18:07 följande:
Min son är vänsterhänt så jag skakar hand med vänster hand med honom. Det är inte ofta jag träffar på någon vänsterhänt så då kan jag faktiskt skaka med vänster så det blir rätt för dem.Man sträcker ju fram den hand som känns bäst för en. Min son vet att det är fel hand han vill skaka med, hans morfar och mostrar har bråkat mycket med honom om det men det är ändå rätt hand för honom som han sträcker fram, alltså vänster.
I många hundra år och i länder runt om hela världen skakar man alltid hand med höger hand. Det finns många grunder. I tiden när man krigade med svärd skakade man hand med höger för att visa att man var fredlig. Eftersom svärdet var i höger hand , lade man bort svärdet.
Det är mycket möjligt att din son är vänsterhänt och det "känns" bäst för honom att skaka med vänsterhanden. Men din sons känslor kommer knappast att ändra världens historia.
Det är väl egentligen en fråga om uppfostran. Ska man lära sina barn hur de ska fungera i samhället, eller ska man lära sina barn att de bara ska göra det som "känns bäst"?