• Linjo82

Försäkring på en som är född i v.24??

Hej!

Vi har nu precis blivit utskrivna från sjukhuset, och tänkte på det här med försäkring. Vår dotter är född i v.24+3 och vägde bara 630g, så hur lätt är det att få tag på en försäkring? Ha hört att det är omöjligt innan barnet är något år.

Så jag skulle vilja veta hur det har gått för er att få försäkring på era barn som är såhär små som vår dotter? När fick ni försäkring? Var det svårt? Vilket försäkringsbolag?

Alla tips och råd är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Försäkring på en som är född i v.24??
  • Mizzz

Jag tror du har bäst chans att få något om du kontaktar trygghansa. Enligt mig har de bäst villkor oxå. Lycka till!

• hotten

man kan väll aldrig säga aldrig, men har då inte hört talas om nått barn som fötts så tidigt eller vart så litet som fått sjuk och olycksfallsörsäkring de första åren iallafall!

däremot kan du alltid teckna olycksfalls försäkring i vilket bolag som hellst. och genom fackets medlemsförsäkringar kan man oxå teckna sjuk och olyckfalls försäkring men de täcker sällan nått i slutändan ändå då man tillskillnad mot vanliga försäkringar gör bedömningen sedan, dvs du kanske betalar i flera år utan att egentligen ha fått försäkring! Fast man bör ju ta de man får ändå bara man är medveten om att de i slutändan kanske inte alls är vad man trott..

ACE är en olyckfallsförsäkring (många tror det är både sjuk o olycks tydligen) men den ger lite bättre villkor å täcker lite mer än en vanlig olyckfalls försäkring.

• Ajdan

Vi fick försäkring hos Trygg-Hansa när vår dotter var 20 månader! Hon föddes i v 26+3 och vägde 930 g. Dock hade hon i stort sett inga komplikationer förutom de vanliga för veckorna, och de går nog mycket på det också.
    Innan hon fick full försäkring hade vi olycksfallsförsäkring i samma bolag.

• hotten

ajdan, försäkringsbolagen brukar ha nån gräns på v 26 om allt gått bra... (för några år sedan var denna gräns 28).. för att ens tänka på att försäkra snabbt eller efter relativt lprt tid.. annars brukar de be en återkomma för ny prövning efter 4-6 år..

• Gemelas

Vi fick inte försäkring till våra tjejer födda v29+1 (vikt ca 1300g) på varken Trygg Hansa eller Folksam. Ringde även till andra bolag men alla sa nej.
    Till slut fick vi försäkra dem hos ACE när de var ca 1 år. Tror inte de har några restriktioner när det gäller prematurer förrutom att försäkringen inte täcker sånt som direkt kan härröras till barnets prematura födsel (om jag fattade rätt).

• Misilo

Hej!
    Min lille kille föddes i v. 27 plus ett och inget försäkringsbolag ville försäkra honom. De hade regler att inte försäkra om barnet var född före vecka 30 eller vägde under 1500 gram vid födslen. Så det var helt kört...Vi skulle återkomma när han var ett år, efter läkarundersökning. Men som någon annan skrev, antagligen tecknas bara en försäkring som gäller för sådant som inte kan härledas till den tidiga födslen och jag tror ju att försäkringsbolag kan härleda i stort sett allting till det.

Så... jag har tänkt att vill de inte försäkra världens goaste lille kille nu så kan det vara. Jag tycker det känns förnedrande att bli bemött med nej överallt. Men jag önskar er lycka till!
    Kram M

• csp

Hej!
    Jag har en son som föddes den 2/1-07 i v.24+1, han vägde 730g. Vi gar inte fått tag i något svenskt försäkringsbolag som är villiga att försäkra honom. Vi fick återkomma igen när han är 3-4år. Men vi har försäkrat honom i ett engelskt försäkringsbolag som heter Friends Provident och vi hade hjälp av en försäkringsmäklare från svenska försäkring och kapital ab. Detta kan jag verkligen rekommendera.Lycka till!

• Amathea

Våra tvillingar är 20 månader, och vi skickade in en ansökan till trygghansa i somras, (för andra försöket!) och har inte fått svar än.

Vi har "medlembarn" hos folksam så länge, och nu i väntan på ansökan hos TH får vi även olycksfall genom dom.

Tvillingarna är födda i v 24+4 och vägde 635 o 655g

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • tournesol74

Vår son är född i vecka 33 och vägde precis 1500 g. Fick inte heller teckna försäkring hos Trygg Hansa. Ny prövning vid 18 mån...

• Bebbabus

Hej,
    Vi har en dotter född v 29+1 och hon vägde 1495 g. Trygg - Hansa och Lrf försäkring vill inte försäkra henne, trots att hon är fullt frisk och inte har några men av sin tidiga födsel.
    De vill att vi ska återkomma efter hon fyllt 18 månader, då kan de göra en ny bedömning. Vi har fortfarande inte försäkrat henne  (hon 13 månader nu) och hoppas att kunna göra det när hon är 18 månader. Tycker det är märkligt att inga försäkringsbolag vill försäkra friska barn även om de är födda för tidigt. Jag är arg för jag kan få min hund försäkrad hur lätt som helst men inte mitt barn! Känns lite konstigt...

Svar på tråden Försäkring på en som är född i v.24??