• Anonym (oxascan)

Oxascan

Har fått oxascan 10 mg på akutpsyk för några dagar sedan. Fick nio tabletter och skulle höra av mig till min vanliga klinik nu efter helgdagarna. (skulle ta två om dagen, innan jag lägger mig)

Har ätit antidepressiva och blev sjuk av dem. Oxascan tar jag p.g.a. krypningarna gör mig TOKIG! Vill inte leva när jag känner av krypningarna.
    Min rädsla är bara att jag blir beroende av dem. Kan man bli det på såhär kort tid? Har precis slutat ta mina antidepressiva så det är ju därför dessa symptom håller i sig. Tror jag.

Men beroende blir man väl efter ett långt tag? Inte så här snabbt väl?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 14:17:40:
    OxascanD, menar jag.

• Svar på tråden Oxascan
  • lilla my 82

tror inte man blir beroende av så få tabl.. men e väl kanske abstinensen efter dina antidepp.. som gör att du inte mår bra nu? jag äter xanor vid behov o jag e inte beroende av dom än

• Anonym (Q)

Det dröjer länge innan det uppstår ett beroende - och det är också därför som du ska till en läkare - för ny utvärdering för att se hur dom fungerar för dig. För mig har oxascand verkligen varit en "livräddare" många gånger. Men jag äter dom bara "vid behov".

• Anonym (oxascan)

Tack för era svar, vad snälla ni är!

Känner mig fortfarande dålig och har ätit ordentligt på en vecka. Exakt en vecka faktiskt.
    Akutpsyk åkte vi till då jag mådde illa och inte kunde sova på 24 timmar i sträck. Krypte även i kroppen då med, men när jags lutade med emdicinen blev det värre. Rimde då igen och ville ha andra mediciner, men då sa de att jag kunde ta två sådana och jag somnar i alla fall på dem. Det är på kvällarna krypningarna kommer. Orkar inte med dem längre

Jag åt ju bara 10 mg i en vecka. Hur länge ska detta sitta i egentligen?
    Vill vara frisk nu, orkar inte!
    Det är otroligt att jag kan sitta här, (måste visserligen lägga mig snart igen) för jag kan knappt sitta upp och läsa eller titta på TV. Kan bara ligga i sängen och glo. Knappt det.

• Anonym (oxascan)

De ringde nu, pojkvännen ska åka och hämta tabletterna åt mig. Hoppas jag slipper dem snart ändå.

• lilla my 82

be om atarax det lindrar krypningar..

• Anonym (oxascan)

lilla my 82 skrev 2008-01-02 14:41:09 följande:

be om atarax det lindrar krypningar..
    Aha, är den mildare?

Tyvärr kan jag inte be om en ny nu, är glad att jag fått den här. Lite orolig för att bli beroende bara.
  • lilla my 82

atarax används som klådstillande o lugnande (en "mild" tabl(den e inte beroende framkallande.. fick propavan o den ger krypningar i kroppen o då lindrar ataraxen..

• Anonym (oxascan)

lilla my 82 skrev 2008-01-02 15:18:33 följande:

atarax används som klådstillande o lugnande (en "mild" tabl(den e inte beroende framkallande.. fick propavan o den ger krypningar i kroppen o då lindrar ataraxen..
    Tack, får ha den i huvudet om jag någon gång vågar ta en emdicin igen.

oxascand är uthämtad, men än så länge har jag inte behövt ta den. är livrädd för att gå och lägga mig, för då kanske krypningarna kommer. Orkar inte med dem. Magen känns jobbig också!

Någon som har tips på hur man får tillbaka aptiten? Superjobbigt att knappt kunna äta!
  • Anonym (oxascan)

I natt hade jag så svårt att andas att jag var tvungen att ta medicinen för att jag skulle somna. Det var fruktansvärt!
    Helst av allt ville jag till akuten och få syre, men så kan man knappast göra.
    Det var ingen panikattack, det var bara svårt att få andningen att fungera helt enkelt.
    Orkar inte med alla symptom längre!

• Anonym (samma)

TS, du kommer inte att bli beroende på en elelr två burkar, kanske inte heller på 3. men äter man varje dag i 1 år så blir man till slut beroende självklart, men om du äter de vid behov eller under en kort period är det ingen fara.

slappna av och njut av att du slipper krypningarna istället. har själv provat oxascand, men på mig fungerade de inte tyvärr.

• Anonym (oxascan)

Anonym (samma) skrev 2008-01-03 13:12:40 följande:

TS, du kommer inte att bli beroende på en elelr två burkar, kanske inte heller på 3. men äter man varje dag i 1 år så blir man till slut beroende självklart, men om du äter de vid behov eller under en kort period är det ingen fara.slappna av och njut av att du slipper krypningarna istället. har själv provat oxascand, men på mig fungerade de inte tyvärr.
    Åh, tack för att du skrev!
    Grejen är ju att inatt, när jag hade svårt att andas, så hade jag verkligen panik tills jag somnade och det tog nog minst en timme efter ett jag tagit tabletten i alla fall. Vill inte ha den känslan mer! men som sagt, tur att man inte blir beroende då!

Vad synd att de inte hjälpte på dig! Hade du också krypningar? Fick du något som hjälpte för dig då? Hoppas det!
  • Anonym

OxascanD är inte det, det samma som sobril fast en annan tillverkare? sobril är ju starkt beroendeframkallande och är narkotikaklassat

• Anonym (oxascan)
    Anonym skrev 2008-01-03 14:02:12 följande:
    OxascanD är inte det, det samma som sobril fast en annan tillverkare? sobril är ju starkt beroendeframkallande och är narkotikaklassat
    Jo, jag tror det är samma. Jag läste också att det var narkotikaklassat. Man viill ju inte ta det för ofta...
  • Anonym (samma)

usch, det kan inte vara kul att ha sån panik.
    själv fick jag oxascand då jag börjat med e medicin som heter fluoxetin, vilket är mot tvångstankar. När man börjar med så kallade "lyckopiller" så kan man få väldig kraftig ångest, så jag oxascand att ta vid de tillfällen ångesten var för stark.
    Jag skulle alltså ta mina vid behov.

Eftersom du fått 9 tabl. plus att du ska äta 2 om dagen, då blir det ju inte mer än 4-5 dgr du äter dem, så det är absolut ingen fara att du ska bli beroende.

Eftersom du ska träffa läökaren sedan så tror jag att du kanske kmr få mer oxascand, men då som du bara ska ta 1 om dagen eller vd behov.
    Prata med läkaren när du träffar honom/henne och berätta att du är rädd för att bli beroende osv.
    Han/hon måste ju kunna sätta in något annat antidepp piller på dig, du kan ju inte gå på oxascand/lugnande hela livet.

Lycka till TS!
    Anonym (oxascan) skrev 2008-01-03 13:43:28 följande:

Anonym (samma) skrev 2008-01-03 13:12:40 följande:
    Åh, tack för att du skrev!Grejen är ju att inatt, när jag hade svårt att andas, så hade jag verkligen panik tills jag somnade och det tog nog minst en timme efter ett jag tagit tabletten i alla fall. Vill inte ha den känslan mer! men som sagt, tur att man inte blir beroende då!Vad synd att de inte hjälpte på dig! Hade du också krypningar? Fick du något som hjälpte för dig då? Hoppas det!
  • Anonym (oxascan)

Anonym (samma) skrev 2008-01-04 06:10:12 följande:

usch, det kan inte vara kul att ha sån panik.själv fick jag oxascand då jag börjat med e medicin som heter fluoxetin, vilket är mot tvångstankar. När man börjar med så kallade "lyckopiller" så kan man få väldig kraftig ångest, så jag oxascand att ta vid de tillfällen ångesten var för stark.Jag skulle alltså ta mina vid behov.Eftersom du fått 9 tabl. plus att du ska äta 2 om dagen, då blir det ju inte mer än 4-5 dgr du äter dem, så det är absolut ingen fara att du ska bli beroende.Eftersom du ska träffa läökaren sedan så tror jag att du kanske kmr få mer oxascand, men då som du bara ska ta 1 om dagen eller vd behov.Prata med läkaren när du träffar honom/henne och berätta att du är rädd för att bli beroende osv.Han/hon måste ju kunna sätta in något annat antidepp piller på dig, du kan ju inte gå på oxascand/lugnande hela livet.Lycka till TS!Anonym (oxascan) skrev 2008-01-03 13:43:28 följande:
    Hej!

Det var Fluoxetin jag också tog och blev sjuk av! Jag var livrädd innan jag skulle ta medicinen, just för biverkningarna och detta fick jag som bevis på min rädsla.
    Eftersom jag var så rädd tog det väldigt lång tid innan jag ens började våga äta dem. Började med 1/4, 5 mg och jag fick till och med en biverkning av det, diarré. Höjde sedan till en halv, 10 mg och det var då allt började.
    Jag hade biverkningar som yrsel, trötthet, dåsighet, feber och frossa. Detta kunde jag ju stå ut med, viste att de första veckorna kunde vara tuffa. Däremot gick det som sagt inte att stå ut med resten. Illamåendet, sömnlösheten och krypningarna. Till och med de på psyk sa att jag skulle sluta.

Kommer dröja länge innan jag ens TITTAR åt en sådan emdicin igen, om jag ens gör det.

Måste bara säga att i natt klarade jag mig utan Oxascand! *jätteglad* Vågar egentligen inte vara för glad och hoppas, men eftersom jag inte tar fluoxetin mer borde det ju inte finnas någåt som gör att jag måste ta Oxsascand igen.

Äter du Fluoxetin fortfarande? Hjälper de för dig?
    Vet ju att alla reagerar olika på olika mediciner. Valde till och med denna själv, då jag hört att den ska vara så bra. Tyvärr inte för mig då.
Svar på tråden Oxascan