• LOVESHOES

Fler som väntar en "liten" bebis.

Jag har Bf 5 Feb.
    Fick reda på för två veckor sedan att min bebis i magen är 15 % mindre än normalt..

Så nu får jag åka på Ul varannan vecka och kolla om bebisen växer som den ska..

Finns det fler som fått liknande besked..

Jag hoppas verkligen att bebisen i magen mår bra. Lite orolig blir man ju.

• Svar på tråden Fler som väntar en "liten" bebis.
  • hannelelle

nu väntar jag ingen liten bebis (vad jag vet iaf, är bara i vecka 6) men däremot så VAR jag en liten bebis! vägde "bara" 2500 trots att jag kom ut när jag skulle...

äsch, det kanske inte hjälper dig men ville bara berättade att det inte behöver betyda att det blir problem!

• Tesie

Hejsan!

Jag hade samma problem, min dotter var -22% för liten.
    När hon föddes i vecka 37+6 så var hon 47 cm o vägde 2380 gram. Hon mådde bra, men hade lite problem att hålla värmen.

Men idag är hon en pigg glad o lite tjock flicka på 3½ månad

• Tainted

nu är jag inte gravid men min tjej var som mest 21% för liten, runt vecka 32 om jag inte minns fel.. men hon växte till sig sista veckorna och föddes i v38+6. vägde då 3160g och var 48 cm.

• LOVESHOES
    Tesie skrev 2008-01-02 14:42:27 följande:
    Hejsan!Jag hade samma problem, min dotter var -22% för liten.När hon föddes i vecka 37+6 så var hon 47 cm o vägde 2380 gram. Hon mådde bra, men hade lite problem att hålla värmen.Men idag är hon en pigg glad o lite tjock flicka på 3½ månad
    Vad skönt att höra..
    Då kanske jag inte behöver oroa mig..
  • Kazeer

När jag var gravid med min son, gick vattnet i vecka 32+3. Förlossningen satte emellertid inte igång och jag var inlagd ett par veckor på sjukhus. Tillväxt-UL gjordes två gånger under den här tiden och det visade sig att fostret var omkring 20% mindre än vad som var förväntat för tiden.

I vecka 36+1 sattes förlossningen igång. Min son vägde 2095 g och var 46 cm lång. Vi var på Neo i åtta dagar innan vi fick åka hem. De första sex dagarna sondmatades Gustav samtidigt som vi arbetade med att få igång amningen. Han låg på värmebädd för att hålla värmen och "solade" i tre dygn p g a gulsot. Han verkade må förträffligt hela tiden och så fort han kunde hålla värmen själv samt gick upp i vikt på enbart amning fick vi åka hem.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • JeaW

Hej! Jag har varit på MVC idag, är i vecka 34 och jag har ett SF mått på 27...vilket tydligen ligger under den understa kurvan... Fick ny tid nästa vecka igen då de ska se om magen har växt - annars blir det tillväxtultraljud.

• Mika2

Fick mitt första barn 2005 och han var tillväxthämmad, som mest 22 %. Föddes med akutsnitt i v 35+5 då det var dåligt flöde i navelsträngen. Han vägde då 2100 g och behövde lite hjälp med andning och värme den första tiden. Vi låg inne på neo i 14 dagar och fick sedan gå hem med hemsjukvård.

Oroa dig inte! Den hjälp vi fått har varit fantastisk, de resurser som läggs på barn som behöver lite extra hjälp är helt enastående och personalen vi mött har varit underbara! Vår pojke gick ner till 2000 g och behövde sondmatas i början. Men efter bara 3 mån hade han kommit ikapp och efter 7 månader låg han på den "normala" kurvan (alltså utan att ta hänsyn till att han är för tidigt född).

Jag har ett lite oortodoxt knep om ert lilla barn har svårt att få tag om bröstvårtan (inte ovanligt bland små barn). Köp bröstvårtsskydd på apoteket. Det är lite krångligare att hålla på med, men om det kan få amningen till att fungera är det värt det!

Lycka till, och som sagt oroa dig inte!

• fiafiafia
    JeaW skrev 2008-01-04 15:53:10 följande:
    Hej! Jag har varit på MVC idag, är i vecka 34 och jag har ett SF mått på 27...vilket tydligen ligger under den understa kurvan... Fick ny tid nästa vecka igen då de ska se om magen har växt - annars blir det tillväxtultraljud.
    Jag har också "för liten mage" och ska på extra koll snart. Är i v.33 och ligger precis på den undre kurvan. Det känns lite jobbigt eftersom allt var som det skulle med mitt första barn... Det kan tänkas bli tillväxtultraljud för mig också om bebisen inte har växt till sig till nästa koll...
  • Eriica

Jag var på tillväxt Ul i tisdags och fick veta att min lilla dotter är 14% mindre än vad hon ska va. Men det var ingen fara sa dom, jag skulle bara vila mycket så skulle hon troligtvis ta igen sig.

• Sugarmommy

Jag fick veta på tillväxtultra förra måndagen att bebis ligger på -15.2. Är i v. 27+3. Läkaren var lite nonchalant tycker jag, han sa bara att den är normal o symmetrisk och att det därför inte finns någon anledning att följa upp med fler UL. Idag var jag på besök hos min BM som tydligen är av annan åsikt. Absolut ska vi göra en ny koll om 2-3 veckor menade hon, så nu är det bokat. Jag är SÅ himla orolig över detta! SF ligger strax över den nedre gränsen... Skönt att höra att det finns fler i samma situation och att det gått bra för er!

Svar på tråden Fler som väntar en "liten" bebis.