• CherryGirl

IKEA symaskin

Tänkte höra om det är någon som har några erfarenheter av IKEAS symaskin.
    Både posetiva som negativa.
    Som ni kanske förstår så ska jag inte sy allt för mycket på den, utan typ lägga upp gardiner, sy någon duk eller nått emellanåt..
    Sy sömmar som har gått upp på kläder och så, alltså inget avancerat!

Ni som har en sådan vad tycker ni om den? Är den prisvärd, kostar ju ifs inte så mycket men iaf, är den värd att köpa för bara lite hemma pyssel eller är den totalt kass?

• Svar på tråden IKEA symaskin
  • Theresh

jag fick min i julklapp,har inte hunnit pröva dne än... men jag är precis som dej, ska ha den till sy gardiner, m.m så jag tror den fungerar suveränt för det, det var ju därför jag önskade mig en sån!
    Kan berätatt när jag prövat den, ska göra det idag elle ri morgon.

(¯`°?.¸ ♥ Familjen Horn ♥ ¸.?°´¯)
  • CherryGirl
    Theresh skrev 2008-01-02 15:03:57 följande:
    jag fick min i julklapp,har inte hunnit pröva dne än... men jag är precis som dej, ska ha den till sy gardiner, m.m så jag tror den fungerar suveränt för det, det var ju därför jag önskade mig en sån!Kan berätatt när jag prövat den, ska göra det idag elle ri morgon.
    ja vad bra, då får du återkomma med ett betyg sen... hihi
  • Ällingen

Fick en i julklapp jag med!
    Har provat som hastigast och det krånglade en del...

Jag är INTE bra på att sy och kan ingenting om symaskiner men det blev liksom en massa tråd under tyget. Jag tror att mitt problem berodde på att jag inte snurrade ner nålen (manuellt) i tyget innan jag började att "gasa", för sedan gick det bra!

Maskinen känns plastig och låter mycket (jag jämför med mammas DYRA fina märkesmaskin!) men jag tycker absolut att den är värd pengarna, ska liksom någon annan skrivit mest lägga upp gardiner!

• Mamsis

Tips om det kommer massor med tråd under; KOlla trådspänningen, borde finnas i instruktionen hur man gör för att spänna resp lossa på trådspänningen Lycka till!

• Kajee

Jag skulle nog inte vilja ha en IKEA-maskin. Jag har Bernina och är supernöjd. Men det är jag det.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee

Mamsis har rätt - att nålen inte är nere i tyget ska inte ha någon betydelse.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Ällingen

Okej tack! Jag pillade lite på trådspänningen också men den är inställd från fabrik + att det fanns "sömprov" med maskinen. I instruktionen stod det att inställningarna INTE skulle behöva ändras... men mitt tyg kankse var annorlunda

• Tjofsen

Jag fick en symaskin från mina snåla föräldrar i födelsedagspresent. Från Claes Ohlsson. Den är också jättestrulig. Tråden trasslar ihop sig, går av eller så blir det liksom olika stygn längs vägen. INTE kul att sy då. Förstår inte varför hon tycker jag ska ha den. Nu är det ju jättesvårt att köpa annan också. Råkade kläcka ur mig i jul att jag hade sett en jättefin symaskin som kunde brodera. Då kom jag ju på att jag fått en av dem. Så jag förklarade ju att den inte var så värst bra - blev påprackad kvittot för det var ju garanti 2 år........

Så ...ja, hon fattar tydligen inte att man får vad man betalar för.

Jag ringde supporten på symaskinen och fick svar att trådspänningen skulle ändras. Men den trasslar likförbannat.

Inte Ikeas - men kan tänka mig att det är samma skit

• Tjofsen
    Tjofsen skrev 2008-01-04 13:48:21 följande:
    Jag fick en symaskin från mina snåla föräldrar i födelsedagspresent. Från Claes Ohlsson. Den är också jättestrulig. Tråden trasslar ihop sig, går av eller så blir det liksom olika stygn längs vägen. INTE kul att sy då. Förstår inte varför hon tycker jag ska ha den. Nu är det ju jättesvårt att köpa annan också. Råkade kläcka ur mig i jul att jag hade sett en jättefin symaskin som kunde brodera. Då kom jag ju på att jag fått en av dem. Så jag förklarade ju att den inte var så värst bra - blev påprackad kvittot för det var ju garanti 2 år........Så ...ja, hon fattar tydligen inte att man får vad man betalar för. Jag ringde supporten på symaskinen och fick svar att trådspänningen skulle ändras. Men den trasslar likförbannat. Inte Ikeas - men kan tänka mig att det är samma skit
    Vill bara poäntera att jag inte är bortskämd. ICKE! Men det är ALLTID samma visa. "Du behöver ju bara en för raksöm och zigzak" Åsså tror hon att en för 1300:- ska räcka. Och jag bara ÅNGRAR att jag ens nämde att jag ville ha en symaskin.

Som de som köper cyklar för 1500:- och sen klagar över att det är skräp.

Ja, man kan inte köpa 5 kronor för 1 krona.
Svar på tråden IKEA symaskin