• jesslin

Farligt att gå med obehandlad UVI länge?

Ska få antibiotika imorgon, men har kännt det sedan i onsdags. Har alltså streptokocker i urinen. Men nu blir man ju lite orolig för bebben i magen. Är i v 12. Hoppas bara de hittar något bra antibiotika till mig, är allergisk mot all penicilin +tetracykliner(vibramycin etc).

• Svar på tråden Farligt att gå med obehandlad UVI länge?
  • Daphnia

Hej!

Jag har också UVI och har haft det genom hela graviditeten. min verkar de inte få bukt med. det de sagt till mig som kan hända är att man får mer sammandragningar (vilket jag har så jag kan dela med mig av...) och att bebisen kommer för tidigt samt att mammans kropp är den som tar störts stryk. det är alltså framförallt dina njurar som tar skada av om du inte får behandling.
    det ordnar sig säkert för dig nu när du ska få medicin. fråga din läkare på MVC om du är orolig för något. de kan förklara väldigt bra hur olika mediciner verkar. du kan också lita på att de inte skriver ut något som skadar ditt barn. lycka till!!
    KRAM! // D.

• jesslin

Daphnia!
    Ja, det kommer ju under kontroll snart. Vad jobbigt det låter. Hoppas det inte blir likadant för mig. Nej, bara orolig att de inte hittar någon riktigt bra då jag tål så lite sorter. Men att gå med de ca en vecka utan behandling tar jag mest skada av då, menar du?

• lollobollo

Jag gick med UVI i tre veckor utan behandling pga klantighet från sjukvården . Fick nog en xtra dos sammandragningar pga detta men inga andra problem. Du kan göra mycket själv för att förhindra/få bort UVI: Drick tranbärsjos alt citronvatten, drick mycket vatten och kissa efter sex (för att bli av med ev bakterier).

• jesslin

lollobollo!
    Men man kan väl inte få sammandragningar i v 12 redan?
    Men ska testa dina tips imorgon.

• ElinÖland

jesslin : Jodå, man kan få sammandragningar i v.12, men vet inte hur vanligt det är

• jesslin

ElinÖland!
    Ok, usch nu blir jag orolig igen... Väl får hoppas medicinen jag ska hämta imogon biter.
    Hur känns sammandragningar förresten?

• morotsland

Vill också slå ett slag för tranbärsjosen! Under två år hade jag över 10 UVI som behandlades med antibiotika och bara kom tillbaka. Nu dricker jag osötad tranbärsjos ett glas på morgonen och ett på kvällen och har varit helt frisk i ett år

• Pelin

Nyfiken; Hur har det känts när ni haft UVI? Jag tog urinprov eftersom jag haft 'brännande' värk i höger äggledare (det känns så, men vad vet jag?) och så kissar jag SÅ ofta och mycket. Men jag har inte ont. Kan det ändå vara UVI??? Har inte fått svar på mina prover ännu.

Undrar P

• jesslin

För mig kändes det mest att det sved när jag kissade. Trodde inte att jag hade det eftersom urinstickorna inte gav utslag.
    Ok, ska köpa tranbärsjuice imorgon.

• Niquilota

Pelin: Tydligen kan man, enligt andra, ha UVI utan några symptom. Själv har jag alltid vetat direkt när jag är på väg att få det för det känns ju enormt jobbigt när man kissar.

Nu är min fråga (som jag brottas dagligen med): Kan man skada barnet med GBS i ett tidigt stadium (v 16 nu) eller räcker det med att man kollar senare? Jag har inte ont men kissar oavbrutet och det svider lite, fast på ett annat sätt. Jag undrar så om jag ska gå och lämna urin, men så känner jag mig lite överdrivet försiktig. Bm tar ju inte GBS riktigt på allvar heller. Jag vill ju i sånt fall att de tar en odling så jag är säker på vad som finns och inte finns, men det kanske de inte gör om de inte ser några bakterier direkt. Man har ju hört så ruskiga saker om GBS vid födseln. Någon som vet? Vad göra?

• Skytten

Jag gick med uvi i massor av veckor på grund av en urusel barnmorska. Fast jag tjatade om att jag trodde att något var fel struntade hon i att ta bakterietest när hon kollade mitt urinprov.
    Så det upptäcktes först i vecka 19 och jag är ganska säker på att jag hade haft uvin nästan från graviditetens början.
    Efter en kur Furadantin var uvin borta men jag har haft stora problem med sammandragningar. Har det fortfarande (nu vecka 25) och har blivit sjukskriven för det. Vet inte om uvin var boven, kan även vara mina magproblem.
    Så mitt råd till alla som misstänker uvi: låt bm hellre skicka iväg en odling för mycket än en för lite.

• Skytten

Jag gick med uvi i massor av veckor på grund av en urusel barnmorska. Fast jag tjatade om att jag trodde att något var fel struntade hon i att ta bakterietest när hon kollade mitt urinprov.
    Så det upptäcktes först i vecka 19 och jag är ganska säker på att jag hade haft uvin nästan från graviditetens början.
    Efter en kur Furadantin var uvin borta men jag har haft stora problem med sammandragningar. Har det fortfarande (nu vecka 25) och har blivit sjukskriven för det. Vet inte om uvin var boven, kan även vara mina magproblem.
    Så mitt råd till alla som misstänker uvi: låt bm hellre skicka iväg en odling för mycket än en för lite.

• Liten tuva

Ett tips om ni tror att ni har UVI!
    Be att de gör en odling för att se exakt vilka bakterier som orsakat UVIn. Ofta utgår man ifrån att det är någon av de vanligaste och ger antibiotika utifrån detta (utan att egentligen veta). Om det sedan skulle bli fel, dvs antibiotikan biter inte på den bakterien, är urinen "förorenad" av medicinen och en ny odling är svår att göra. I värsta fall kan det leda till att man får avverka en hel massa olika antibiotikasorter innan man hamnar rätt. Så var det tyvärr för mig... (var dock inte gravid då som tur var). En odling görs lätt som en plätt (fast det tar ca ett dygn) och min erfarenhet är att det är bättre att vänta med antibiotika ett dygn och verkligen veta att man får den sort som biter på just den bakterie man har, än att börja äta direkt.

Tranbärsjuice kan ha förebyggande verkan, men har man väl åkt på en UVI är det nog tyvärr oftast antibiotika som gäller. Tänk på att välja en så koncentrerad tranbärsjuice som möjligt, de sötade "vanliga" juicerna innehåller så mycket vatten och annat att man måste dricka stora mängder för att få i sig nyttigheterna.

Liten tuva

• isabell22

Beta Streptokoker brukar man normalt behandla en gång ger det sig inte så brukar man låta det vara om man inte har ont av det. Och sen har de också en gräns tror det är om man har mer än 50 000 bakterier så behandlas det. Är dock osäker på den siffran

• jesslin

Till mig sade BM bara att det var streptokocker, men har inte aning om det var b. men de är väl vanligast. Äter nu furadantin 4 gånger om dagen i 10 dagar, sedan ska en nu odling göras. Min BM är jättebra.
    Vad jobbigt skytten att din BM inte tog det på allvar.

Och om någon undrar furadantin är ett antiobiotikum, ringde apotekets läkemedelsupplysning och fick reda på det igår. Nog så viktigt om man som jag råkar vara allergisk mot vanligt penicillin och tetracyklin(ett antbiotika).
    Liten Tuva! Jag köpte Joks tranbärsjuice, det var den enda de hade. Är den något att ha?

Svar på tråden Farligt att gå med obehandlad UVI länge?