hur går inskolningen till?
ska snart skola in våra två flickor å gissa om mamma är nervös...
som sagt hur går inskolningen till, förstår att det är olika på olika dagis men på ett ungefär...
ska snart skola in våra två flickor å gissa om mamma är nervös...
som sagt hur går inskolningen till, förstår att det är olika på olika dagis men på ett ungefär...
Jag jobbar själv på en förskola och säger som du, det är olika på olika förskolor..
Och olika beroende på åldern på barnen.
Längden på inskolningen är varierande beroende på hur bra det går. Självklart ska du inte behöva lämna förän dina barn känner isg trygga.
OBS! Jag skriver mamma nu, eftersom det verkar vara du som ska skola in. Det kan lika gärna vara pappa. :)
Men i hela draget så brukar det kunna vara 2 dagar först som du är med barnen på förskolan i bara någon timma och hälsar på. Då är du med som mamma och leker med barnen. Är de frammåt så kan du ju backa ett steg och låta de leka själva, men INTE lämna dem!
Den tredje (eller andra beroende på hur bra det går) dagen får du gå ifrån en stund. Smyga iväg utan att barnet märker det oftast... Oftast då bara till personalrummet eller på en kort promenad. Du ska dock vara i närheten så du kan komma in på avdelningen vid behov.
Oftast är många föräldrar jätte nervösa för det här, men 99 av 100 gånger så går dte jätte bra! Barnen fungerar nästan bättre på förskolan utan föräldrarna i närhteten :) Inge illa menat, men de blir ofta mammiga och blyga när föräldrarna är med.
Fjärde dagen brukar föräldrarna vara med en liten stund, så barnet fått av sig kläderna och börjat leka, sedan säger mamma hej då, barnet vinkar (så de får bra lämningsrutiner) och mamma går hem.
Du kommer tillbaka lagom till maten så du kan vara med där. Lite för att visa och berätta om dina barns matrutiner och så vidare.
Efter maten går ni hem.
Femte dagen får du lämna och hämta. Dock ska detta vara en kort dag på förskolan för barnen. Det brukar räcka med att de lämnas klockan 9.30 ungefär och hämtas efter maten (eller vilan om de sover)
Efter denna vecka så brukar de flesta barn vara inskolade och klara. Självklart beror det på barnen! De kanske inte alls känns trygga och då får man dra ut på det hela, kanske ha 4 dagar då du är med och leker utan att lämna alls. Det märker man på barnen.
Jag har varit med om barn som skolats in på 2 dagar men också barn som dte tagit 2,5 vecka att skola in.
Under inskolningen är det viktigt att personalen lyssnar på dig, det är ju trots allt du som känner ditt barn bäst. Men det är även viktigt att du lyssnar på dem. Det kan kännas jobbigt att lämna dina barn om de är ledsna, men oftast släpper det direkt du gått. Du ska veta en sak, att på inskolningen låter man aldrig barn skrika nå längre. Då hämtar/ringer de dig!
Så här ser inskolningen ut i kommunen där jag bor. Observera att det kan se mycket olika ut!
När ska du skola in dem? Hur gammla är de?
Ska de gå på samma avdelning?
Hoppas jag kunde vara till lite hjälp :)
Personligen tycker jag oftast att man lämnar barnet själv alldeles för tidigt. Tror faktiskt att man tjänar på att vara med barnet några dagar till.
Ville bara tala om för TS att det är DU inte personalen på förskolan som bestämmer om det är dags att lämna ditt barn själv en stund. Har du möjlighet så tror jag du tjänar på att ha en 3 veckors lång inskolning istället för den vanliga 2 veckors.
Jag anser att barnet ska inte behöva bli ledsen under sin inskolningstid, utan ta det lungt.
Lycka till!!
Jag kan hålla med om att man lämnar barnen på förskolan alldeles för tidigt.
Tyvärr är det föräldrarna det hänger på ibland, de kräver att deras barn ska skolas in snabbt för att de måste börja jobba. Inskolningarna sker oftast efter semestern och då är det snabba ryck som gäller.
Jag har varit med om en 2,5 veckas inskolning för att föräldrarna ville det. Helt okej!
Det beror ju mest på barnen hur det går. Dumt att dra ut på det om det går bra, för att föräldrarna vill det.