• Anonym

Biverkningar av Rinexin, någon som vet?

Åkte på bihåleinflammation innan nyårshelgen och fick Rinexin utskrivet, 2 tabletter dagligen 10 dagar. Har svarat bra på tabletterna, trycket i näsa och huvud har försvunnit och jag snyter ut så att säga men...Sen jag började med Rinexin så känner jag mig liksom "speeda", har svårt att somna och ingen större aptit. Vet ju inte men kan det vara biverkningar? Nu har jag inte tagit tabletterna sen i förrgår och jag känner att jag skulle behöva för det börjar åter spänna i huvudet och vänstra näsborren är igensvullen, råd tack!

• Svar på tråden Biverkningar av Rinexin, någon som vet?
  • LindisN

Rinexin kan förstärka effekten av koffein så om du t ex dricker te, kaffe eller coca cola kan det göra dig "speedad" och ge sömnproblem som du nämner.

• Anonym

LindisN; Åh, tack för ditt svar! Har haft problem med et slött FL nu någon timme, därför kunde jag inte komma in tidigare. Ok, men då vet jag att jag bör undvika kaffe och te i samband med att jag tar Rinexin!

• ODS

jag har ätit rinexin flera ggr, som längst 2tabl/dag under 2 års tid men inte känt av ngn negativ effekt.

• Anonym

Pernilla; Men du kasnke inte kombinerade med att dricka kaffe, te då? Jag dricker inte övermagan mycket kaffe men några koppar om dan slinker ner.

• ODS

joo,då både kaffe,the o massor o då menar jag MASSOR med cola light!!
    men som sagt, biverkningar är ju individuella, om du tror att du blir "lite speedad" av rinexin då du dricker mkt med koffein är det säkert så!
    håller däremot med om att rinexin är kanon mot bihåleinfl, dock verkar det bättre vissa ggr än andra för mig vet ej varför.

krya på dig!

• ODS

just det, glömde ju, jag skulle fortsätta ta hela kuren så att du inte åker på bihåleinfl igen, om du är osäker kan du ju alltid ringa dom som skrev ut medicinen till dig.

• Anonym (ssk)

vanliga biverkningar av rinexin är just sömnsvårigheter och nervositet, dvs svårigheter att sitta stilla bla. du kan dessutom få mardrömmar och hallucinationer, får du det så sluta ta tabletterna och ring din läkare!

• LindisN

FASS:

"Vad skall du undvika när du använder Rinexin

Rinexin kan förstärka koffeinets effekter och biverkningar. Detta bör beaktas vid intag av koffeinhaltiga drycker, till exempel kaffe och te."

• LindisN

FASS:

"Vilka biverkningar kan Rinexin ge?

Vanligast (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Nervositet och sömnsvårigheter. Torrhetskänsla i näsa och mun, noggrann munhygien är därför viktig. Rinexin kan ge svårigheter att kasta vatten speciellt hos äldre män med förstorad prostata (blåshalskörtel).

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 patienter): Överkänslighetsreaktioner ( hudutslag, klåda).

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Övergående blodtrycksstegring. Vanföreställningar, förvirring, mardrömmar. Rinexin kan hos vissa individer orsaka aggressivitet. Nervositet, sömnsvårigheter och aggressivitet förekommer mest hos barn och försvinner när man slutar använda läkemedlet.

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 patienter): Hjärnblödning."

Svar på tråden Biverkningar av Rinexin, någon som vet?