• Anonym (=()

Pruttar o fiser i mängder....

Jag har haft problem i ett antal år med att va gasig o behövt prutta 1 gång i minuten typ (inte varje dag, men ofta). Inte så roligt när man är bortbjuden och måste hålla inne, man blir ju som en hel ballong i magen tillslut.

Brukar ofta tacka nej till att åka bort pga detta, får jag inte fisa när jag måste så mår jag skitdåligt. Och skulle jag springa ut varenda gång jag behöver fisa så skulle det ju också se lustigt ut.
    Längtar verkligen till den dag då jag kan sitta med gäster o äta en trevlig middag utan att bli gasig o få ont i magen, om nu denna dag finns...

Däremot om jag går hemma ensam en hel dag och kan fisa så ofta jag vill så mår jag mycket bättre...
    Någon mer som lider av denna obehagliga o pinsamma åkomma?

Finns det någon bot?

• Svar på tråden Pruttar o fiser i mängder....
  • Anonym (me too)

Jag fiser också ganska mycket och dessutom luktar det fruktansvärt illa!
    Men jag tror det kan ha att göra med kosten lite? Ska nu efter nyår föröska äta lite nyttigare och hoppas att det blir bättre.
    Gaser har vi ju alla men man vill ju inte släppa sig i tid och otid och dessutom stinka som en skunk

• Anonym (j)

Det kan inte bero på nån allergi eller så? Jag hade så och det var lakos.

• Anonym

Kanske är något som du inte tål? Min man fes typ för jämnan innan han slutade att äta mjölkprodukter och mår mycket bättre av detta..

Man ska ju faktiskt fisa ca 15-20 gånger/dag, det är helt normalt. Äter man mycket fibrer, visa grönsaker, bönor ets blir man ju mer gasig i magen, det har jag själv märkt nu när man äter lite nyttigare

• Anonym (me too)

Om man är allergisk, borde man inte må dåligt då? Jag är inte vad jag vet laktosintolerant, så jag dricker mjölk och äter mycket yoghurt.

• Anonym (=()

Jag äter ju inte så mycket mjölkprodukter, men vissa dagar är det ju mer än andra. Undviker mjölk o fil, tycker att jag blir sämre av det.

Vissa dagar är man hur gasig som helst, kan typ fisa 1 gång i halvminuten överdriver inte. Och så vissa dagar så är det lite mindre.

• Anonym (j)
    Anonym (me too) skrev 2008-01-02 18:18:57 följande:
    Om man är allergisk, borde man inte må dåligt då? Jag är inte vad jag vet laktosintolerant, så jag dricker mjölk och äter mycket yoghurt.
    Nej det behöver man inte göra, det är olika, vissa mår illa, vissa får diarre och JÄTTEONT i magen, och vissa blir "bara" gasiga.
  • Lunar

det finns en tablett på apoteket som är recept fri och heter Dimetikon recip (tror det stavas så)..
    har själv problem med gasig mage och mig har den hjälp jätte mycket. den slår sönder bubblorna i tarmen och gör så man bli mindre uppsvälld och gasig.
    råder dig till att testa. annars så får du gå till läkare

• Anonym (=()

Lunar skrev 2008-01-02 18:21:41 följande:

det finns en tablett på apoteket som är recept fri och heter Dimetikon recip (tror det stavas så)..har själv problem med gasig mage och mig har den hjälp jätte mycket. den slår sönder bubblorna i tarmen och gör så man bli mindre uppsvälld och gasig.råder dig till att testa. annars så får du gå till läkare
    Tack för tipset! det ska jag verkligen testa.
  • Anonym

Sluta att äta fullkorn, mörkt bröd osv.

Vissa tål inte för mycket fibrer.

• Anonym (=()

Men ibland känns det det kvittar vad jag äter. Ska jag åka bort någonstans (det blir ju värre om man är nervös) så blir jag alltid gasig, det är så grymt jobbigt.

Och ju fler fisar man håller inne, desto mer ont i magen får man ju.

Svar på tråden Pruttar o fiser i mängder....