• Line79

gröt eller välling vid 3 månader

Hej.Jag har en liten tjej på 12 veckor. Jag har hel ammat henne hela tiden & det fungerar jätte bra. På kvällen ammar hon vid 23 & sover bra hela natten med avbrott för kort amning vid 2 & 5. Jag undrar när man kan börja ge barnet välling eller gröt på kvällen så hon blir lite mättare? (Hon avskyr mjölkersättning). Undrar åxå hur mycket man ska ge, ska man vänja henne så hon inte får problem med magen, är det för tidigt att börja ge henne nu?
    God fortsättning på det nya året

• Svar på tråden gröt eller välling vid 3 månader
  • UmeS

Finns gröt från 4 månader, kan då ge en smakportion (står på förpackningen hur mycket). Välling finns vad jag vet bara från 6 månader.

• Nie

Enligt rekomendationer ska man egentligen itne börja ge smakportioner förrän runt 6månader. Jag vet hur jobbigt det är runt just tre månader (min dotter var likadan), men försök vänta lite till. Som sagt så finns det gröt från 4månader men tänk på att ge smakportioner och inte en hel portion på en gång.

• Vintervila

Vill du att hon ska sova hela natten? Hon behöver väl äta de där få gångerna, låt henne äta. Gröt "ska" man ju ge tidigast från 4 månader.

• Line79
    Vintervila skrev 2008-01-02 21:29:03 följande:
    Vill du att hon ska sova hela natten? Hon behöver väl äta de där få gångerna, låt henne äta. Gröt "ska" man ju ge tidigast från 4 månader.
    Nä det var bara en allmän fråga. Jag störs inte av att hon äter 2ggr/natt. Har bara hört att många ger gröt från 3,5 månader & undrade mer om man skulle börja med det.
    Fast ibland blir man ganska trött på att amma, men som Nie säger, försök vänta lite, så jag får snällt vänta...
    Tack för svaren
  • Suskiv

Det finns inget som säger att hon skulle sluta amma på natten bara för att du ger gröt eller välling. Det är inte alltid hunger som gör att de vaknar. Börjat du ge gröt innan systemet är moget för det kan det istället ge sämre sömn pga magknip och liknande

• elinville

Vi började ge Maja gröt från 3 måander på inrådan av  BVC. Det var för att hon kräktes så mkt, men anledning till att de tyckte vi kunde prova var att hon redan var så intresserad av att stoppa saker i munnnen, och hon hade inga problem alls att få i sig gröten (är ju liten anna taktik).  I alla fall...enlit mitt BVC innehåller gröten samma som ersättning men det är ett annat sätt att äta på, och barnet måste ju vara redo för det. Välling skull eman tydligen inte alls ge förrän 6 måander.
    Men har du provat de olika sorternas ersättning? Och blandat med bröstmjök?

Maja 070703
  • Line79

Det är inte för att sluta amma på natten som sagt så störs jag inte av det.

Har bara provat en sorts mjölkersättning & det var när hon hade en tillväxt period & åt i 5 timmar i sträck en kväll. Ja ja med korta pauser i mellan Hon äter väldigt länge & ofta på kvällarna & verkar inte bli riktigt mätt. Ska nog prova blanda med bröstmjölk.

• cattan

Jag har oxå en tremånaders och jag ska börja introducera gröt nästa vecka tänkte jag. Storasyster började med någon sked när hon var strax över tre månader och det gick bra. Man märker ju om de inte skulle må bra av det och då är det bara till att vänta någon vecka. Det dröjer ju ett tag innan de får i sig en hel smakportion ändå. Man stoppar ju in varje sked 15 gånger nästan

Svar på tråden gröt eller välling vid 3 månader