• pucken

vad gäller för att lämna tillbaka ett par skor?

köpte nya vårskor för knappt en vecka sedan. har bara använt dem en gång, och då bara i ett par timmar. i affären var de hur sköna som helst, så även när jag hade på mig dem. men efter typ en timme så började det kännas som det var nåt vasst som skar rätt in i hälen och det gjorde för jävla ont. har jag rätt att lämna tillbaka dem då? jag kan knappast använda dem nåt mer eftersom det fortfarande känns som om de ska skära av hälsenan på mig eller nåt. misstänker att jag får "skylla mig själv" men...

• Svar på tråden vad gäller för att lämna tillbaka ett par skor?
  • Mamma Ia

Att ha kvittot kvar brukar ju vara en förutsättning. Men oavsett vilket tycker jag du ska ta med dig skorna till affären och förklara problemet. Kanske är det fler kunder som klagat på de skorna? Och det kan ju faktiskt vara så att det är något fel på dem. Man kan ju inte mer än förklara läget och se vad de säger. Pengarna tillbaka får du kanske inte heller, men kanske ett tillgodokvitto?

• Ananak

du har ju använt dom, tror inte du får lämna tebax dom då.... men ser dom rena ut så testa, men säg då inte att du använt dom... tror det är 7 dagar öppet köp... på skopunkten har dom 30 dagar,,,,

• Gisse the one and only

Tyvärr de räknas som använda. Men om du kan hitta något fel på dom, sömnadsfel eller annat i hälen som kan va anledningen till att det gör ont, så kan du reklamera dom.

• pucken

de är bara lite smått smutsiga på sulan (ja och lite katthår på), men det kanske går att tvätta bort lite försiktigt så att det inte syns? ska testa i eftermiddag efter skolan.

vore synd att ha slösat bort 400 på ett par skor man inte kan ha.

• Cello

köp mellan en näringsidkare/affär och vanlig privatperson regleras genom konsumentköplagen. Enligt denna har man 2 års garanti för fel i varan. Så om det är nåt fel på skon som orsakar att du får ont så har du all rätt att få dina pengar tillbaka. Ta med kvittot. Påstår du att det onda beror på ett fel på skon så ligger bevisbördan på säljaren att visa att det inte föreligger något fel.

• Cello

Glömde säga att om du har använt skorna eller inte spelar ingen roll om det är ett fel på skorna. Om du får skavsår på vanligt vis eller inte gillar skorna så finns det tyvärr inte så mkt att göra. Lycka till iaf.

• littletiger

Jag har gjort så en gång...köpte ett par enkla gummiskor, kände efter 2 dagar att dem var alldeles för små, hade använt dem 1 gång ute på torr mark..så jag torkade av dem och så. Det syntes inte att dem var använda alls. Hade även kvar kartongen och papper etc. Så jag gick tillbaks och fick byta till en storlek större. Hon frågade inte om jag hade använt dem ute eller så och sa inget... Så den gången gick det bra. Men nu är jag noga med att prova ordentligt inomhus innan jag går ut i dem...och vänta med att klippa av diverse prislappar etc..

• Liselotte

Har du använt dem ute, så kan det bli svårt. Men har du gått med dem inne, så ska det inte vara några problem. Det brukar ju synas på sulan, om man använt dem ute.
    Däremot om det skulle visa sig vara fel på dem, så har du ju rätt att reklamera dem. Tex om det är en spik som sticker rätt upp i hälen. Skavsår gäller inte som reklamation. Det e ju vanligt att man får av nya skor.
    Du kan ju gå tillbaka till affären o säga att du skulle vilja reklamera skorna, för att du känner nåt vasst mot hälen. Antingen så går det eller inte. Det kan ju visa sig att fler har klagat på det och att det är nåt fel på skorna.

• pucken

igår när jag torkade av skorna upptäckte jag att sulan var lös på den ena skon, så jag tog tillfället i akt och klagade i affären. jag var helt säker på att jag skulle få lämna tillbaka skorna, men icke. det var ett fel som de åtgärdade. får tillbaka skon imorgon och tänkte dra till en annan affär inne i stan och testa lyckan där. när jag var i affären kollade jag hur de andra skorna i samma modell såg ut, och de mina är i samma skick så jag borde ju få lämna tillbaka dem.

Svar på tråden vad gäller för att lämna tillbaka ett par skor?