Spjälsäng med sänkbar sida?
Är det användbart med en spjälsäng med öppningsbar sida? Eller är det bättre att ha en vanlig säng?
Är det användbart med en spjälsäng med öppningsbar sida? Eller är det bättre att ha en vanlig säng?
Vi kommer att köpa en spjälsäng med en sida som går att ta bort. Då kan man använda sängen lite längre, även efter att bebisen blivit stor nog att kliva ur för egen maskin. IKEA har en för 995kr som vi tänkt oss. Den har dessutom hela kortsidor vilket jag blivit rekommenderad eftersom bebisen gärna trycker mot kortsidorna, både med fötter och huvud. Dessutom drar det mindre om de har hela kortsidor.
på babyland har de säng med sänkbara sidor.
Sänkbara sidor är toppen, jag har en brio moon lux, helt överlägsen, alla kategorier. Så himla skönt att komma åt bebben utan att vika sig dubbel med trött rygg, sen när barnet har börjat klättra ur själv (med bottnen i botten och med höjda sidor) är det bra att kunna sänka så att fallhöjden blir mindre, innan det är dags att ta bort ena långsidan och skruva dit en vanlig planka istället. Eller två om det känns bättre, det gjorde jag. Funkar utmärkt ända upp i 3-4-årsåldern om man inte har plats/lust att gå över till juniorsäng riktigt än.
Jag har inte reflekterat över dragighet, tycker det är bra med luftigheten som spjälorna ger. Och insynen. Det är ju lätt att hänga en filt över gaveln eller långsidan eller vad man nu vill om man vill skärma av.
På min säng är ena långsidan sänkbar och bottnen kan fästas i 3 olika lägen, perfekt och flexibelt! Och så är sängen stabil så man kan sätta på vyssan-lull-tassar utan att den racklar isönder (vilket vår reservsäng från ikea gjorde efter en vecka...). Och så har den inga konstiga ut-/uppstickande hörn där barnet skulle kunna fastna med kläderna, skönt.
Idel bra saker!