• Mariina

Otäcka biverkningar av Fluoxetin Teva. Hjälp!

Jag har börjat äta en sorts anti depressions tabletter, Fluoxetin Teva heter dom. Men jag fick så otäck biverkningar av dom;illamående, krypningar i ben och armar,stickningar i ansikte, nedstämdhet och minskad aptit. Någon som ätit denna medicin?

Jag har slutat att ta tabletterna nu. Har inte tagit dom på 3 dagar. När brukar biverkningarna släppa? Någon som vet det?

• Svar på tråden Otäcka biverkningar av Fluoxetin Teva. Hjälp!
  • Anonym (l)

Har inte ätit just den medicinen, men annan antideppmedicin.

Hur länge hade du ätit medicinen innan du slutade?

• Joma

Hej!

Jag äter fluoxetin. För mig tog det ca 4 veckor innan medicinen hjälpte mig fullt ut.
    Det är typiskt för ssri att det tar lite tid innan de hjälper och många gånger mår man sämre under insättningen av medicinen. Det är dock viktigt att vara medveten om detta, att det känns som om det blir värre i början, för de kommer att hjälpa bra efter några jobbiga veckor. Jag mår jättebra av dem idag! :)

Ofta skriver läkare ut en lugnande medicin, tex atarax eller lyrica i samband med insättning av antidepressiv medicin för att man vet att ångesten och oron ökar i början.

Jag tycker att du ska kontakta din läkare igen och förklara hur du känner. Om du är i stort behov av din ssri så måste du försöka vara stark att överleva de första obehagliga veckorna.
    Biverkningar som du beskriver ovan är mycket vanliga vid insättning av ssri-anti depressiva.

Lycka till, hör av dig om du har några frågor!

• Anonym

Jag tycker att det är lite väl många biverkningar för att du ska behöva stå ut med dom. Någon biverkning är ok, men inte så många. Har själv inte bra erfarenhet utav den medicinen. Hade mycket biverkningar i början och blev MER deprimerad, och efter 4 månader fick jag en allergichock utav dom och höll på att dö.

• Anonym

Om man gör en lugnare upptrappning blir inte biverkningarna så jobbiga. Dock tar det ju längre tid innan man får effekt, förstås.

Svar på tråden Otäcka biverkningar av Fluoxetin Teva. Hjälp!