• annelieek

HJÄLP......VAd ska jag göra med den gravade laxen??????

Jag har MASSOR av gravad lax kvar som MÅSTE ätas upp på fredag får vi främmande och jag tänkte använda den.
    Har du tips om hur man serverar gravad lax som huvudrätt ( helst) men även nån förrätt TACK!!!!!!!!

• Svar på tråden HJÄLP......VAd ska jag göra med den gravade laxen??????
  • Hobgoblin

Jag har både gravad och rökt kvar. Vill också gärna ha tips.

• MadeleneJ

Hej!
    Nu är det här en ganska sommrig och kanske en mer lunch rätt.
    Men man kan äta senapsstuvad potatis till gravad lax.

Kokt potatis som man delar i mindre bitar, slänger i en kastrull, häller på en skvätt grädde (inte för mycket), sen grovkornig gammeldagssenap, hacka lite dill och släng i.
    Servera med en sallad med en balsamicodressing. Jag tycker det är skitgott.
    Hade det på sommarmenyn på en restaurang jag jobbade på.

• gullican

Såhär på rak arm har jag 2 förslag...

1. Gör en pastasås, fräs hackad lök, häll över krossade/passerade tomater, lite chilisås. Krydda med vitlök, oregano, salt och peppar, låt koka en stund. Häll i grädde och koka ytterligare någon minut. Häll i strimlad gravad lax, ta bort kastrullen från plattan och lägg i skalade räkor

2. Ta spättfileer och lägg en skiva gravad lax på varje. Rulla ihop till rulader och lägg tätt i en ugnsform, salta lätt och krydda med citronpeppar. Gör en gratängsås på mjöl, smör, mjölk och hummerfond och klipp ner lite dill i den. Lägg lite räkor, musslor eller crabfish över ruladerna och häll över gratängsåsen. Grädda i ca 25 min i 200 grader

• Hobgoblin

Pastasåsen lät inte så tokig.

• Barbabok

Svärmor brukar göra en variant på potatisgratäng av överbliven lax. Varva lax, potatis, grädde och kryddor. Skär rutor. Servera ljummen med sallad till.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • mosterYster

Laxpudding

Pastasås med färsk spenat, lax, vitlök, grädde

servera naturell med goda tillbehör (potatis, hackat hårdkokt ägg, gräddfil/cr fr, rom, citron, baguette osv)

crèpes

• mosterYster

ja, lax- och spenatpaj är ju också jättegott!

• MinaHjältar

Laxbudding

Mina små troll
Svar på tråden HJÄLP......VAd ska jag göra med den gravade laxen??????