• wac

Jobba heltid på 2 arbetsplatser samtidigt?

Någon som vet vilka lagar gäller vid 2 heltidsarbete på olika arbetsplaste samtidigt? Är det förbjudet? Måste man ha tillstånd från arbetsgivarna?

• Svar på tråden Jobba heltid på 2 arbetsplatser samtidigt?
  • Stanna

Inte en aning, men hur ska man orka/hinna det? Tycker knappt att man pallar med en heltid...

• Majuni

Antar att arbetsmiljölagen sätter stopp för det, man måste ha en viss vila mellan jobben.

• lokacitron

Varför vill man ha två heltidsjobb?

• lokacitron
    MammaHela skrev 2008-01-02 23:34:04 följande:
     tjäna pengar så klart =)
    åh gå in i väggen också.
  • wac

Ok, får nog höra med facket om det, så man får klarare besked. Tack för alla svar.

• Ellah

Min kille har gjort så, men då jobbat inom två olika kommuner. Har för mig att han någon gång sagt att det ej går om det är inom en och samma kommun. Han jobbar fortfarande långt över heltid, och har så gjort ett bra tag.

• Vem där

"Arbetstidslagens begränsningar av arbetstiden gäller bara det arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare. Om en arbetstagare har flera arbetsgivare, t.ex. en heltidsanställning hos en arbetsgivare och en deltidsanställning hos en annan, bedöms de båda anställningarna oberoende av varandra. Även om arbetstagaren sammanlagt arbetar mer än vad lagen medger blir det inte någon överträdelse av lagen i detta fall."

www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/olika_arbetsgivare.aspx

• Bakeapple

Det gjorde min man i flera år innan barnen kom, hade ett 8-16 jobb och ett jobb på mornar, kvällar och helger. Har gjort underverk för vår ekonomi, vi lade en bra grund där när vi hade 3 heltidslöner och ingen tid att göra av med några pengar

• Leoella

Som tillägg till det Tarax citerade kan jag informera om att en del arbetsgivare (min t ex) har policys gällande bisyssla som det kallas. Hos oss gäller att man som arbetstagare vid förfrågan måste ange att/om man har en bisyssla (annat jobb). Och om arbetsgivaren drar slutsatsen att denna bisyssla inverkar "menligt" på det jobbet man är anställd för så kan arbetsgivaren förbjuda bisysslan.

Med andra ord: om extrajobbet/det andra jobbet gör att man tex blir oftare sjukskriven eller att man inte kan jobba beordrad övertid eller att man kanske somnar på möten på jobbet osv så kan arbetsgivaren förbjuda bisysslan.

• wac

Tack för alla svar. Bra förklarat loella. Det var vad jag fick reda på av facket också.

Svar på tråden Jobba heltid på 2 arbetsplatser samtidigt?