• Poughkeepsie

Mat som sätter fart på magen!!!

Lilla tösen har börjat bajsa ganska sällan sen hon började äta rejäla gröt-portioner. Varannan dag ett par ggr och sen dröjde det 5 dagar och då gav vi henne Microlax. Sen kom det efter två dagar igen, men imorgon är det 5 dagar igen.... Har gett henne katrinplommonpuré varje dag och försöker ösa i henne vatten.
    Vad kan man annars ge som sätter fart på magen?
    Hon får havre-majs gröt. Visste inte ens att majs kan va stoppande, men det kan det tydligen...

Tacksam för snabbt svar!

*Elin 070629*
  • Svar på tråden Mat som sätter fart på magen!!!
  • Jofimiel

min son va jätteförstoppad som bebis - jag fick rådet att ge lactulos... de är inte vanebildade för magen alls och man kan pyttsa på ganska bra. De är receptfritt på apoteket, de tar några dagar innan de sätter igång magen.

vi gav elliot 4ml 2 ggr  om dagen i tre månader  (från nyfödd) sen trappade vi ner det...

~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • neffi

messmör ....eller finns det någon ersättning i affären som innehåller laktolos ......min dotter får äta laktolos med jämna mellanrum

• Elyelle

Skoterskan sa at oss att ge katrinplommon-, paron- eller aprikospure. Olika fruktjuicer gick ocksa bra. Vi skulle undvika applemos, banan och ris.
     Har ocksa gett sonen artor, som finns att kopa i babymatburkarna, da artor brukar hjalpa vuxna i allafall. Galler bara att ge lite at gangen, sa han inte far for mycket luft i magen.

Se till att ge tillrackligt med katrinplommon varje dag. Om vi missar katrinplommon bara en gang/dag, far vi vanta pa bajset lite langre igen. 
     Hur gor du groten? Har star det pa paketet att anvanda ersattning, brosmjolk eller vatten, men jag gor sonens havregrot pa vatten och applejuice, sa han far i sig vatten och juice pa det sattet, da han inte gillar att dricka det.

..har inte vagat prova kiwi an, da jag laste nagonstans att det kan vara allergiframkallande (i samma "bat" med citrusfrukter och jordgubbar). Men kiwi ar en frukt med fibrer, sa den borde fungera.

• Stargirl

PÄRON är mycket effektivt.

Nu har hon gått sina första steg *stolt*
  • Meria

Förutom katrinplommonpurén brukade vi massera magen. Det funkade bra även mot gaserna han brukade få när vi började med gröten. Massagen ska hjälpa sätta igång maskineriet Var mest att vi masserade magen medsols när vi bytte blöjan...

♥ Loketok 061224 ♥
  • Gustafsmamma2005

Ge inte microlax vad du än gör igen.
    Arbetar på ett äldreboende och vi får inte ens ge mikrolax till äldre eftersom det förstör magen mer än det gör nytta.
    Trodde inte man fick ge så små barn mikrolax.
    laktulos är inte heller nått bra för magen.
    Visst både laktulos och mikrolax är effektiva men farliga specielt för små barn.
    Prova med päron, katrinplommon eller rapsolja.

• fjällblomma
    Gustafsmamma2005 skrev 2008-01-04 20:42:52 följande:
    Ge inte microlax vad du än gör igen.Arbetar på ett äldreboende och vi får inte ens ge mikrolax till äldre eftersom det förstör magen mer än det gör nytta.Trodde inte man fick ge så små barn mikrolax.laktulos är inte heller nått bra för magen.Visst både laktulos och mikrolax är effektiva men farliga specielt för små barn.Prova med päron, katrinplommon eller rapsolja.
    Hur kan laktulos vara farliga för barn? Nyfiken eftersom en kirurg/läkare ordinerat det åt våran dotter på snart 8 månader..tom 10 ml dagligen..Om det hade varit farligt tror jag knappast man fått det utskrivet på recept när man tom kan köpa det receptfritt..

Majs är stoppande, kanske du ska prova med en annan gröt, typ havregröt bara som du kan blanda ner plommonpure i och lite rapsolja..Hoppas att lillan får bajsa snart..
  • ejja81

eller prata med bvc,,,innan du ger lactulos oxå  dem kan tippsa er

• Poughkeepsie

Tack för alla svar!!!
    Magen har ordnat sej och jag har pratat med bvc. Så länge dom fiser é visst tarmarna igång, och nu har vi haft några ggr med 3-5 dagar emellan.
    Provade att ge ljummet vatten och det funkade bra. Plus bytt till havregröt. Ger henne mer vatten under dagen oxå och alltid när hon sovit. Man vet ju själv hur törstig man kan va när man sovit!

Man får ha is i magen och koll så hon fiser rejält!  Glad

*Elin 070629*
Svar på tråden Mat som sätter fart på magen!!!