• Anonym

vad kostar en abort i sverige for en eu medlem?

Jag har en kompis som ar 23 ar hon har 4 barn under 6 och var dum nog att bli gravid igen. Hon orkar inte mer just nu och vill gora abort. Vad kostar det i sverige att gora abort nar man inte bor det? Min kompis ar fran irland och aker hon till england kostar det 9000 och Holland 4-5000. Skulle det verkligen kosta sa mycket i sverige nar hon ar i 12 veckan? Hon har inte gatt sa langt an men det ar hennes absolut sista grans, hon ar varldens snallaste manniska och hon behover verkligen hjalp.

• Svar på tråden vad kostar en abort i sverige for en eu medlem?
  • Anonym

Em medicinsk abort kostar läkar besöket 250kr andra besöket 80kr men nu har ju din kompis gått så långt att det skulle vara en skrapning som gäller. Läkar besöket 250kr vad sedan själva skrapningen kostar vet jag inte.
    Passerar din kompis v 15 får hon föda fram barnet.
    passerar hon v 18 måste man ha social styrelsen tillstånd för att få göra abort, har jag för mig.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-03 06:31:35 följande:
    Em medicinsk abort kostar läkar besöket 250kr andra besöket 80kr men nu har ju din kompis gått så långt att det skulle vara en skrapning som gäller. Läkar besöket 250kr vad sedan själva skrapningen kostar vet jag inte. Passerar din kompis v 15 får hon föda fram barnet. passerar hon v 18 måste man ha social styrelsen tillstånd för att få göra abort, har jag för mig.
    Fast det kostar annorlunda för icke svenska medborgare. Vad det kostar vet jag inte, men det är ju inte 250.- eftersom dom inte har vår sjukvårdsgaranti om dom inte är svenska medborgare.
  • Anonym (q)

Enligt en tidningsartikel från okt-2006, kostar en kirurgisk abort ca 5.000 kr för någon som inte tillhör svenska försäkringssystemet.
    En medicinsk (med aborttabletter) ligger på ca 2.000 kr.

Hoppas det går bra för din kompis.

• Anonym

Och sedan tror jag att det fortfarande inte är helt lagligt att åka hit och göra en abort hur som helst. Det har diskuterats länge pom det, men de har ännu inte öppnat gränserna för det.

• Anonym (q)

Vård på privata sjukhus har väl alla rätt att betala och få.

Att komma hit och göra en abort som det diskuterats om handlar om att även öppna upp våra allmänna sjukhus (landstingens) för "betal-vård-turister".

• Anonym (ts)

Tack sa jattemycket for alla svar.

• Anonym

Nar ligger gransen mellan en medicinsk abort mot en kirurgisk?

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2008-01-04 03:23:01 följande:
    Nar ligger gransen mellan en medicinsk abort mot en kirurgisk?
    Gränsen går vid vecka 9.
  • Anonym (L)

Kirurgisk abort kan man göra till vecka 12.

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2008-01-03 09:51:28 följande:
    Och sedan tror jag att det fortfarande inte är helt lagligt att åka hit och göra en abort hur som helst. Det har diskuterats länge pom det, men de har ännu inte öppnat gränserna för det.
    Jo visst är det lagligt.
    Citerar från www.sr.se

"Från 1 januari försvinner kravet på att en kvinna som gemomför abort måste vara svensk medborgare eller bosatt i Sverige. Kvinnan själv eller hennes försäkring från hemlandet får ersätta landstingets kostnader."
Svar på tråden vad kostar en abort i sverige for en eu medlem?