• jummie

VAd är skillnaden mellan att vara kär, förälskad och att älska någon?

Som rubriken lyder...vad är eg den största skillnaden enligt dig? Finns det nån filosofisk förklaring eller är det samma sak men olika namn?

Satt igår o funderade o kom väl inte fram till något haha

• Svar på tråden VAd är skillnaden mellan att vara kär, förälskad och att älska någon?
  • Diorlover

för mig är förälskad innanman älskar varandra.. när man itne kan sluta t'nka på den andra osv.kär vet ja inte om d e samma sak som förälskad?

• Saaaraa

Jag tycker att..

Vara kär.. är något man är i den där killen man inte känner så bra men ändå fastnat för, tex. han i skolan/på jobbet.. sötingen på cafét osv.

Förälskad.. när man blivit ett par och den där lågan finns, innan man älskar honom/henne.

Älskar någon.. ja det gör man efter ett tag, anser inte att man kan älska någon efter att ha känt personen i nån vecka.

• jummie

Men utesluter det ena det andra?

Det talas ju ofta om tidsaspekten när man ska skilja begreppen åt. Men kan man inte vara förälskad i någon fast det gått en tid? Kan man inte älska någon som man är förälskad i och kan man inte vara förälskad i den man älskar?

Har varit med min man i 10 år o visst jag älsar honom o jag tycker nog att jag är rätt så kär i honom oxå Kanske rent av förälskad haha så jag hänger inte med hur tiden påverkar innebörden i orden.

• Hannah76

För mig är det nog så här:

Förälskad,(förälskelse) är något som kan slå till lite då och då. Och kan vara sååå stark, men ändå försvinna ganska fort.

Kär, är lite mer befästat än förälskelse, man vill gå vidare med den här personen.

Älskar, det är sista stationen*S* Jag har faktiskt bara älskat min man. Sen älskar jag så klart mina barn, familj, vänner o en del till, men om man pratar älska vad det gäller partners.

• ict

För mig har det ofta varit...att förälskad är jag i en kille- när man håller på att lära känna, är attraherad och vill lära känna mer- vara nära fysiskt...sen om det fortsätter så blir man kär- när det för min del, blir bekräftat från honom. (Annars bryter jag och han har ingen del i mitt liv längre.)

Sen är man kär...och förhoppningsvis, känner man det där att man kan ta varandras dåliga sidor också- då börjar man älska varann.

Förälskad kan också innebära att man har träffat nya vänner (både tjej o kill) som man trivs bra med...man får än mer livsgnista.

Men, mest berör det för min del...känslor mellan kärlekspartners.

Svar på tråden VAd är skillnaden mellan att vara kär, förälskad och att älska någon?